Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-9252
Main Title: Der innovative Online-Assistent zur Studienwahl
Subtitle: Der T2-Study-Choice-Assistant (T2-SCA) - Ein Leitfaden
Translated Title: The innovative online assistant for the choice of studies
Translated Subtitle: T2-Study-Choice-Assistant (T2-SCA) - A guideline
Author(s): Weber, Manuela
Schenk, Eckart
Dienel, Hans-Liudger
Type: Report
Is Supplemented By: 10.14279/depositonce-8457
10.14279/depositonce-8458
10.14279/depositonce-8540
10.14279/depositonce-8586
10.14279/depositonce-8580
Language Code: de
Abstract: Als ein Online-Studienwahl-Assistenzsystem (OSA) ist der T2-Study-Choice-Assistant (T2-SCA) ein niedrigschwelliges webbasiertes Tool, welches Studieninteressierte (hier: des Quereinstiegsmasters für das berufliche Lehramt Elektrotechnik/Informationstechnik) zu Studienvoraussetzungen, Studienbedingungen sowie beruflichen Perspektiven informiert und so als Orientierungs- und Entscheidungshilfe in der Studien- und Berufswahl dienen kann. Anders als herkömmliche OSA kann der T2-SCA über zwei unterschiedliche Anwendungsmodi bzw. Touren genutzt werden. In der dynamisch-geführten Tour beruht der T2-SCA auf einer individualisierten Informationsfilterung und -priorisierung. Dies eröffnet erstmals die Möglichkeit ein webbasiertes individualisiertes und bedarfsgerechtes Informationsangebot für die äußerst heterogene Gruppe von Studieninteressierten im Quereinstieg bereitzustellen. Der vorliegende Leitfaden soll eine Orientierung für die Konzeption und Realisierung des T2-SCA geben. Vor dem Hintergrund der Anforderungen an der TU Berlin werden die Entwick-lungsschritte des T2-SCA grob skizziert und ausgewählte Arbeitsschritte werden vertiefend beschrieben. Die gemachten Lernerfahrungen werden abschließend resümiert. Der T2-SCA entstand in dem Forschungsprojekt Online-Studienfachwahl-Assistenzsystem (OSA), welches im Rahmen der Qualitätsoffensive Lehrerbildung vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) von 2016 bis 2019 gefördert wurde und Teil des TUB Teaching Projekteverbunds an der TU Berlin war.
As an online-study-choice-assistance-system (OSA), the T2-Study-Choice-Assistant (T2-SCA) is a low threshold web based tool that informs prospective students (here: for the Lateral-Entry-Master for the vocational education in the subjects of electrical engineering/information technology) about study requirements, study conditions and professional perspectives. Thus it gives an orientation and supports decision-making in the choice of studies and profession. The T2-SCA can be used as a conventional OSA, but in two different application modes or tours. In the dynamic guided tour, the T2-SCA is based on an individualised information filtering and prioritisation system. This provides a web-based, individualized and needs-based information service for the extremely heterogeneous group of prospective students in lateral entry. This guideline provides an orientation for the conception and realisation of the T2-SCA. In the light of the requirements at the Technische Universität Berlin (TU Berlin), the development steps of the T2-SCA are roughly outlined and selected work steps are described in detail. The learning experiences will be summarized. The T2-SCA was developed in the research project Online-Study-Choice-Assistance-System (OSA), which was funded by the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF) from 2016 to 2019 as part of the Qualitätsoffensive Lehrerbildung and was part of the TUB Teaching Project Network at the TU Berlin.
URI: https://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/10290
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-9252
Issue Date: 2019
Date Available: 14-Nov-2019
DDC Class: 370 Bildung und Erziehung
000 Informatik, Informationswissenschaft, allgemeine Werke
Subject(s): OSA
TUB Teaching
Online
Studienorientierung
Studienwahl
Studieninformation
study
choice
information
guide
Sponsor/Funder: BMBF, 01JA1628, TUB Teaching - Innovativer Einstieg, Professions- und Forschungsorientierung im berufsbezogenen Lehramtsstudium
License: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Appears in Collections:School of Education TU Berlin (SETUB) » Publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TUB-Teaching_OSA-Leitfaden.pdf760.74 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons