Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-9287
For citation please use:
Main Title: Lehr-Lern-Labor – die Textile Wertschöpfungskette im Lehr-Lern-Labor der Lehramtsausbildung Arbeitslehre/Wirtschaft-Arbeit-Technik (WAT) in der Textilwerkstatt der TU Berlin
Subtitle: Ein Leitfaden
Translated Title: The teaching-learning-laboratory in the Arbeitslehre/ Economy-Work-Technology (WAT) using the example of the textile chain in the textile workshop​
Translated Subtitle: A guideline
Author(s): Barbe, Josephine
Type: Report
Is Supplemented By: 10.14279/depositonce-8457
10.14279/depositonce-8458
10.14279/depositonce-8540
10.14279/depositonce-8580
10.14279/depositonce-9252
Language Code: de
Abstract: Ziel des Leitfadens ist es, Lehrenden in der Lehrkräftebildung Informationen zur Umsetzung eines Lehr-Lern-Labors (LLL) zur Verfügung zu stellen. In dem LLL, das in dieser Form erstmals an der TU Berlin im Fach Arbeitslehre mit dem Thema „Textile Kette“ angewendet wurde, soll fachliches Wissen erworben, wissenschaftsmethodische Kompetenz ausgebaut, eine forschende und reflexive Grundhaltung gefördert und das Interesse an nachhaltigen textilen Themen und Tätigkeiten geweckt werden. Das LLL bieten Studierenden eine frühe Möglichkeit sich mit ihrer späteren Rolle als Lehrkraft auseinanderzusetzen und selbstständig eine Unterrichtssequenz zu konzipieren, an Schüler*innen durchzuführen, zu reflektieren, anzupassen und iterativ mit einer neuen Schüler*innengruppe wieder durchzuführen. Durch den zyklischen Aufbau und die forschende Grundhaltung sollen Studierende Professionswissen entwickeln.
The aim of the guide is to provide teachers in teacher education with information on the implementation of a teaching-learning laboratory (LLL). In the LLL, which was used in this form for the first time at the TU Berlin in the subject "Textile Chain", technical knowledge is to be acquired, scientific methodological competence is to be developed, a researching and reflective basic attitude is to be promoted and the interest in sustainable textile topics and activities is to be awakened. The LLL offers students an early opportunity to deal with their later role as teachers and to independently conceive a teaching sequence, to carry it out on pupils, to reflect, to adapt and to iteratively carry it out again with a new group of pupils. Through the cyclical structure and the basic research attitude, students should develop professional knowledge.
URI: https://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/10325
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-9287
Issue Date: 2019
Date Available: 19-Nov-2019
DDC Class: 370 Bildung und Erziehung
Subject(s): Lehr-Lern-Labor
Arbeitslehre
WAT
textile Kette
Textil
Stationenlernen
teaching
textile
station learning
economy work technology
TUB Teaching
Sponsor/Funder: BMBF, 01JA1628, TUB Teaching - Innovativer Einstieg, Professions- und Forschungsorientierung im berufsbezogenen Lehramtsstudium
License: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Appears in Collections:School of Education TU Berlin (SETUB) » Publications

Files in This Item:
TUBTeaching_Leitfaden_Barbe.pdf
Format: Adobe PDF | Size: 12.73 MB
DownloadShow Preview
Thumbnail

Item Export Bar

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons