Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-9548
For citation please use:
Main Title: Wie Beratungskompetenz das Lehren einfacher macht
Subtitle: Lehre als kommunikatives Ereignis
Translated Title: How Consulting simplifies Teaching
Translated Subtitle: Teaching as a conversational experience
Author(s): Marfels, Christine
Mörth, Martina
Type: Book
Language Code: de
Abstract: Die Facetten der Beratungskompetenzen, die überwiegend aus der Humanistischen Psychologie kommen, werden in Zusammenhang mit evidenzbasierten Forschungsergebnissen gebracht und praktisch und anwendungsbezogen anhand von Beispielen von Berliner Lehrenden dargestellt. Beratungskompetenzen verbinden reflexive, responsive und steuernde Qualitäten, die für den unterstützenden Kontakt zu Studierenden hilfreich sind. Durch Beratungskompetenzen der Lehrenden können Schwierigkeiten schneller erkannt und Hindernisse eher ausgeräumt werden. Ziel ist ein geklärtes Rollenverständnis und ein professionellerer Kontakt der Lehrenden zu ihren Studierenden und deren Fragen und Themen.
How do teachers deal with the diverse communication requirements in and around courses? Ambivalent situations can quickly result in rising stress levels for everyone involved. Consulting expertise enables teachers to recognize potential difficulties more quickly, activate the students’ personal responsibility, and overcome obstacles. Consulting skills combine reflexive, responsive, and controlling qualities that are helpful for the supportive contact with students. The book elaborates in a practice-oriented manner how communicative clarity can be created and used in complex situations and how to create solution-oriented approaches for everyone involved. The goal is to achieve understanding of one’s role as a teacher and establish professional interaction between instructors and students in general and in regards to their questions and topics.
URI: https://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/10621
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-9548
Issue Date: 2020
Date Available: 4-Mar-2020
DDC Class: 378 Hochschulbildung
150 Psychologie
158 Angewandte Psychologie
374 Erwachsenenbildung
Subject(s): Beratungskompetenz
Hochschullehre
Hochschuldidaktik
Kommunikationspsychologie
Gesprächsführung
teaching and learning in higher education
academic development
communication psychology
License: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Series: Fokus gute Lehre – Transferideen aus den Berliner Hochschulen
Series Number: 3
EISSN: 2366-7591
ISBN: 978-3-7983-3132-7
Notes: Gedruckt erschienen im Universitätsverlag der TU Berlin, ISBN 978-3-7983-3131-0 (ISSN 2366-7583)
Appears in Collections:Berliner Zentrum für Hochschullehre (BZHL) » Publications

Files in This Item:
beratungskompetenz_lehre.pdf
Format: Adobe PDF | Size: 11.04 MB
DownloadShow Preview
Thumbnail

Item Export Bar

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons