Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-10864
For citation please use:
Main Title: Update for all – Lehrpraxis für eine faire Digitalisierung
Translated Title: Update for all – education for fairness in digital transformation
Editor(s): Liedtke, Bettina
Mauß, Bärbel
Rother, Marieke
Type: Book
Language Code: de
Abstract: Diese kommentierte Bibliographie ist im Rahmen des Projektes „Fix-IT. Fixing IT for Women“ entstanden, dessen Ziel es ist, eine vielfältige Vision von Digitalisierung zu erarbeiten und eine neue Kultur der inklusiven Informatiklehre für Schulen, Hochschulen und Schüler*labore aufzubauen. Bildungskontexte, Arbeitswelten und die Entwicklung von digitalen Produkten sind zentrale Stellschrauben für die Gestaltung von Digitalisierung. „Updates“ – also Veränderungen – in diesen Bereichen sind wesentlich, um Geschlechterdiskriminierungen zu vermeiden und um partizipative Digitalisierungsprozesse zu ermöglichen. Die hier zusammengestellten Texte kontextualisieren die Zusammenhänge zwischen Digitalisierung und Geschlecht für die Lehrpraxis in der Informatik mit einem Fokus auf Bildung, Arbeit und Artefakte der Digitalisierung. Gleichzeitig bietet das Buch Materialien für die stereotypenfreie Praxis der Informatiklehre sowie für die Gestaltung von Veranstaltungen zur Berufsorientierung in digitalen Arbeitswelten. Alle Informationen auf: www.fixing-it.net
This bibliography was written as a part of the research project „Fix-IT. Fixing IT for Women“ of Technische Universität Berlin, working on gender diversity and inclusiveness in STEM. It strives to minimize the gender gap in various STEM fields, especially computer science, by updating educational practice to be more gender inclusive. This book addresses educators in schools, school labs and universities, highlighting the relevance of gender studies research for computer science education, the digital transformation of work and the development of digital technologies - discussed here as cultural artifacts. The texts collected and reviewed here argue for gender inclusive ‚updates‘ in STEM education and work cultures in order to increase fairness, diversity and participation in digital transformation. The book also includes further material and exercises on countering stereotypes in education and career advice programs. For more information please visit: www.fixing-it.net
URI: https://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/11984
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-10864
Issue Date: 2021
Date Available: 15-Jan-2021
DDC Class: 001 Wissen
010 Bibliografie
303 Gesellschaftliche Prozesse
373 Sekundarbildung
378 Hochschulbildung
600 Technik, Technologie
601 Philosophie, Theorie
607 Ausbildung, Forschung, verwandte Themen
Subject(s): Digitalisierung
Geschlecht
Bildung
Arbeit
Gender Studies
Lehre
Informatik
Schülerlabore
MINT
digitalization
gender
STEM
educational outreach
images
Sponsor/Funder: BMBF, 01FP1718, Fix-IT. Fixing IT for Women. Genderkompetenz & Kulturwandel zwischen Forschungsperspektive und Anwendungsebene - Neue Impulse für die Studien- und Berufsorientierung von Mädchen im Kontext der Digitalisierung von Arbeit und Lebenswelten
License: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
ISBN: 978-3-7983-3195-2
Notes: Gedruckt erschienen im Universitätsverlag der TU Berlin, ISBN 978-3-7983-3194-5
Appears in Collections:Zentrum für Interdisziplinäre Frauen- und Geschlechterforschung » Publications

Files in This Item:
update_for_all.pdf
Format: Adobe PDF | Size: 869.75 kB
DownloadShow Preview
Thumbnail

Item Export Bar

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons