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Main Title: Nudging organic food purchases in supermarkets
Subtitle: three pragmatic field experiments based on social norms, feedback, and position
Translated Title: Nudging für den Biolebensmitteleinkauf im Supermarkt
Translated Subtitle: drei pragmatische Feldexperimente auf Basis von sozialen Normen, Feedback und Positionierung
Author(s): Korenke, Ruben
Advisor(s): Santarius, Tilman
Referee(s): Santarius, Tilman
Gwozdz, Wencke
Granting Institution: Technische Universität Berlin
Type: Doctoral Thesis
Language Code: en
Abstract: This dissertation explores the influence of nudging on organic food purchases in supermarkets in an in-depth literature review and three real-world field experiments. First, the core sustainability challenges of the global food system as well as the prior use and effectiveness of nudging interventions are analyzed. Based on these, three large-scale nudging interventions employing social norms, feedback, sorting, and vertical position changes in more than 100 German supermarkets with more than 21,000 customers are developed, implemented, and analyzed. Last, the potential causes and implications of the smaller-than-expected effects are discussed in detail.
Die vorliegende Dissertation analysiert den Einfluss von als Nudgingtechniken auf den Kauf von Biolebensmitteln in Supermärkten anhand eines Literaturreviews und dreier Feldexperimente. Zunächst werden hierfür die Nachhaltigkeitsherausforderungen des globalen Lebensmittelsystems sowie die bisherige Nutzung und Effektivität von Nudgingtechniken analysiert. Im Hauptteil der Arbeit werden dann auf dieser Basis drei umfangreiche Feldexperimente unter Einsatz von sozialen Normen, Feedback, Sortierung und Sichthöhe in mehr als 100 Supermärkten mit mehr als 21,000 Kunden entwickelt, umgesetzt und analysiert. Im letzten Teil der Arbeit werden potentielle Ursachen für die hinter den Erwartungen zurückbleibenden Effekte der Interventionen im Detail diskutiert.
URI: https://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/12999
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-11792
Exam Date: 28-Jan-2021
Issue Date: 2021
Date Available: 20-Apr-2021
DDC Class: 158 Angewandte Psychologie
330 Wirtschaft
Subject(s): nudging
organic groceries
sustainable consumption
social norms
randomized control trial
Biolebensmittel
nachhaltiger Konsum
soziale Normen
License: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
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