Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-1503
Main Title: Digitale Medien im Musikunterricht. Ansätze zur Didaktik und Methodik des computergestützen Musikunterrichts
Translated Title: Digital Media in the Music Classroom. Didactics and Methods of Computer-based Music Instruction
Author(s): Strasbaugh, Lamar Gene
Advisor(s): Hendricks, Wilfried
Granting Institution: Technische Universität Berlin, Fakultät I - Geisteswissenschaften
Type: Doctoral Thesis
Language: German
Language Code: de
Abstract: Diese Arbeit behandelt im umfassenden Rundblick den Einsatz von digitalen Medien im Musikunterricht der allgemeinbildenden Schule. In musikdidaktischen und mediendidaktischen Persepktiven werden untersucht: u. a. die räumlichen und technischen Voraussetzungen, unterschiedliche Methoden des Computereinsatzes – einschließlich der Vor- und Nachteile gegenüber anderen Medien – und vielfältige Formen der Interaktion im computergestützten Musikunterricht. Unter den unterschiedlichen Perspektiven von Schülern und Lehrern werden Erfordernisse und Bedingungen der musikalischen und medialen Kompetenzentwicklung dargestellt. Die Erörterungen erfassen mit vielen Anwendungsbeispielen zahlreiche alltägliche Unterrichtssituationen in allen Altersgruppen und regen Entwicklungen an, die wiederum zu neuen alltäglichen Situationen führen könnten. Zum Schluss werden 140 Lernsequenzen mit Computern im Musikunterricht, die von verschiedenen Autoren veröffentlicht wurden, im Hinblick auf ihre Verwendung im Unterricht nach diversen Kriterien untersucht, tabellarisch gelistet und kurz kommentiert.
This thesis presents a comprehensive panorama of the use of digital media in the music classroom. From the perspectives of the didactics of music and the didactics of media, it examines spatial and technical prerequisites, various roles the computer can have in music instruction--including advantages and disadvantages in comparison with other media--and diverse forms of interaction in computer-supported instruction scenarios. The different vantage points of students and teachers are examined to highlight the respective needs and requirements of both groups in the processes of developing musical and media competence. The discussions include numerous everyday classroom situations involving music and media in all student age groups and encourage developments which could eventually lead to the implementation of new everyday situations. In the final chapter of the thesis, 140 classroom plans which incorporate computers in the music classroom are analysed. The classroom plans published by other authors are examined according to various criteria, presented in table form and briefly commented.
URI: urn:nbn:de:kobv:83-opus-14604
http://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/1800
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-1503
Exam Date: 15-Dec-2006
Issue Date: 5-Jan-2007
Date Available: 5-Jan-2007
DDC Class: 370 Bildung und Erziehung
Subject(s): Computer
Digitale Medien
Handlungsorientiert
Klassenmusizieren
Musikdidaktik
Musikunterricht
Classroom
Computers
Didactics of music
Digital media
Music
Usage rights: Terms of German Copyright Law
Appears in Collections:Technische Universität Berlin » Fakultäten & Zentralinstitute » Fakultät 1 Geistes- und Bildungswissenschaften » Institut für Erziehungswissenschaft » Publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dokument_10.pdf11,16 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DepositOnce are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.