Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-1886
Main Title: The Institutional Arrangements between Airlines, Airports, and Handling Companies — A Transaction Cost Assessment
Translated Title: Institutionelle Arrangements zwischen Fluggesellschaften, Flughäfen, und Abfertigungsunternehmen — Eine Transaktionskostentheoretische Analyse
Author(s): Fuhr, Johannes
Advisor(s): Hirschhausen, Christian von
Granting Institution: Technische Universität Berlin, Fakultät VII - Wirtschaft und Management
Type: Doctoral Thesis
Language: English
Language Code: en
Abstract: Die Dissertationsschrift analysiert die institutionellen Arrangements zwischen Fluggesellschaften, Flughäfen und Abfertigungsunternehmen unter Anwendung der Transaktionskostentheorie. Der entwickelte Erklärungsansatz und die Fallstudienergebnisse belegen, dass die Unterschiede bei vertikalen Vertragsbeziehungen und Organisationsformen zwischen Fluggesellschaften und Flughäfen mit dem Volumen der spezifischen Investitionen und dem bilateralen Anpassungsbedarf erklärt werden können. Des Weiteren wird die Vertragsgestaltung zwischen Fluggesellschaften und Abfertigungsunternehmen in der Arbeit untersucht. Die qualitativen und quantitativen Ergebnisse zeigen, dass dedizierte Investitionen und die Standardisierung von Vertragselementen die Gestaltung von Abfertigungsverträgen maßgeblich beeinflussen. Die Wahl von effizienten Vertrags- und Organisationsformen wird jedoch durch die Vergabe von Lizenzen an neue Wettbewerber in der EU behindert.
This thesis draws on transaction cost economics to analyze the institutional arrangements between airlines, airports, and handling companies. The developed explanatory framework and the presented case study evidence corroborate the proposition that contractual and organizational arrangements between airlines and airports vary with the amount of relationship-specific investments and the bilateral need for adaptation. In addition, we analyze the contract design decision between airlines and handling companies in this thesis. Our qualitative and quantitative results show that dedicated asset specificity and the degree of standardization of contract provisions explain the contract design decision. The award of temporary licenses to new entrants in the EU is shown to impede efficient contractual and organizational arrangements.
URI: urn:nbn:de:kobv:83-opus-18940
http://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/2183
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-1886
Exam Date: 9-Jun-2008
Issue Date: 16-Jun-2008
Date Available: 16-Jun-2008
DDC Class: 330 Wirtschaft
Subject(s): Deregulierung
Luftverkehr
Transaktionskostentheorie
Vertrag
Air Transport
Contract
Deregulation
Transaction Cost Economics
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