Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-2388
Main Title: An Integrated Method to Assess Consumer Motivation in Difficult Market Niches: A Case of the Premium Car Segment in Russia
Translated Title: Eine integrierte Methode zur Messung der Konsumentenmotivation in schwierigen Marktnischen: Ein Fall des Premium-Fahrzeugsegments in Russland
Author(s): Shcheglova, Marina
Advisor(s): Trommsdorff, Volker
Granting Institution: Technische Universität Berlin, Fakultät VII - Wirtschaft und Management
Type: Doctoral Thesis
Language: English
Language Code: en
Abstract: Das übergeordnete Forschungsziel der Dissertation ist es, einen Beitrag zum Verständnis der Konsummotivation der Konsumenten, welche die psychologischen Prozesse des Konsumentenverhaltens determiniert, zu leisten. In der Studie der Konsummotivation mangelt es an einem theoretischen Kausalmodell der Konsummotive, welches konkrete methodologischen Ansatzpunkte für Analysealgorithmen bietet, weshalb auch die meisten Konsummotivforscher Verhaltungserklärungen häufig ad hoc und ohne Theoriebasis durchführen. Diese Doktorarbeit präsentiert eine Konzeptualisierung der Konsummotivations-Sphäre, die eine Repräsentation der kognitiven Strukturen einer Person ermöglicht. Das schematische Modell basiert auf traditionellen und modifizierten Annahmen der Ziel-Mittel-Theorie und dem Konzept der Konsummotive, welches drei Abstraktionsebenen beinhaltet. Es wird dabei eine integrierte Methode entwickelt, um jede Abstraktionsebene der Konsummotivations-Sphäre zu messen. Jede Abstraktionsebene wird aus Daten abgeleitet, welche mit der Repertory-Grid-Technik erhoben werden und mit qualitativen und quantitativen Methoden analysiert werden. Die Approbation der Methodik wurde im Rahmen des Marktforschungsprojektes für das Premium-Fahrzeugsegment in Russland durchgeführt und dargestellt.
The aim of this dissertation is to contribute to the understanding of consumer motivation which explains the psychological dynamics determining the consumer behavior. In consumer motivation research a lack of a certain theoretical model of consumer motivation and causality which would provide an active methodological guidance for analysis algorithms results in conduction of most consumer motivation studies as purely atheoretical predictive exercises producing an ad hoc inductive explanation. This thesis presents a concept of consumer motivational sphere that provides a representation of personal cognitive structure. The schematic model is based on assumptions of the means-end theory and some of its modifications and on the concept of consumer motives implying three levels of motives abstraction. An integrated method has been developed for assessing all levels of abstraction in consumer motivational sphere where each level is derived from the data based on the repertory grid technique and analyzed by qualitative and quantitative approaches. The approbation of the methodology has been conducted and presented within the market research project of the premium car segment in Russia.
URI: urn:nbn:de:kobv:83-opus-25708
http://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/2685
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-2388
Exam Date: 21-Sep-2009
Issue Date: 26-Feb-2010
Date Available: 26-Feb-2010
DDC Class: 330 Wirtschaft
Subject(s): Konsummotivation
Mittlere Reichweite
Premium-Fahrzeugsegment
Ziel-Mittel-Theorie
Consumer motivation
Means-end theory
Middle range
Premium car market
Repertory grid
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Appears in Collections:Institut für Betriebswirtschaftslehre (IBWL) » Publications

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