Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-3595
Main Title: Agenten und Komplizen
Subtitle: Strategische Partnerschaften zwischen Schule und Stadt in Neukölln
Author(s): Hofmann, Susanne
Benze, Andrea
Walter, Urs
Type: Book
Language: German
Language Code: de
Abstract: Viele Schulen entwickeln sich von reinen Lernorten für Schüler zu Lebensorten für die gesamte Nachbarschaft der Schule. Können in diesem Prozess bestehende Bildungspotenziale im Quartier aufgespürt und mit der Schule verknüpft werden? Die Rixdorfer Grundschule in Nord-Neukölln soll zu einem Identifikationsort mit hoher Ausstrahlungskraft in die Nachbarschaft ausgebaut werden. Mit dem Planspiel AGENTEN & KOMPLIZEN haben Schülern, Lehrern und Nachbarn der Schule in 70 Spielrunden Zukunftsszenarien für strategische Verbindungen von Bildung und Quartier erspielt. Moderiert wurden die Spielrunden von Studierenden der Architektur, die basierend auf den Ergebnissen des Spiels eine bauliche Erweiterung der Schule entworfen haben.
Many schools are currently evolving from their former role as places for learning into neighbourhood centres for educational as well as social activities. During this process, it is essential to trace and link existing local educational potential to the school. The Rixdorf Primary School in the north of Neukölln is to become a core institution with strong radiance and local identity. With the simulation game AGENTS & ACCOMLICES more than 70 future scenarios of strategic links between education and neighbourhood have been played out by pupils, teachers, neighbours and by-passers. The students of Architecture, who moderated the game rounds, designed structural extensions for the school based on the analysis of the game outcome.
URI: urn:nbn:de:kobv:83-opus-39967
http://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/3892
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-3595
Issue Date: 24-May-2013
Date Available: 24-May-2013
DDC Class: 720 Architektur
Subject(s): Bildungslandschaft
Nutzer-Partizipation
Planspiel
Schulbau
Städtebau
Gaming in planning
School design
Urban design
User participation
Usage rights: Terms of German Copyright Law
Series: Architektur als sozialer Katalysator
Series Number: 4
ISBN: 978-3-7983-2477-0
ISSN: 2193-6854
Notes: Zugleich gedruckt erschienen im Universitätsverlag der Technischen Universität Berlin, 2012. - ISBN 978-3-7983-2476-3
Appears in Collections:Institut für Architektur » Publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dokument_13.pdfInhalt67.35 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Dokument_14.pdfUmschlag1.85 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DepositOnce are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.