Fak. 1 Geistes- und Bildungswissenschaften

816 Items

Recent Submissions
Jahrbuch für Antisemitismusforschung

(2018)

Die neue Ausgabe des "Jahrbuchs für Antisemitismusforschung" vereinigt Beiträge zur Geistesgeschichte und politischen Geschichte des 19. Jahrhunderts mit solchen zur ungebrochenen Persistenz eines über Jahrzehnte in die Kommunikationslatenz verschobenen Antisemitismus in Deutschland und Österreich. Außerdem wird der Blick auf einen „postmodernen Antisemitismus“ gerichtet, der sowohl kosmopoliti...

Jahrbuch für Antisemitismusforschung

(2019)

Das diesjährige Jahrbuch dokumentiert unter anderem zwei wissenschaftliche, öffentlichkeitswirksame Kooperationen des Zentrums für Antisemitismusforschung: mit der Gedenkstätte Deutscher Widerstand veranstaltete das ZfA zum 70. Jahrestag eine Tagung zur Flüchtlingskonferenz von Évian im Juli 1938. Diese begleitete eine Ausstellung, die vom 27. Juli bis 5. Oktober 2018 im Bendlerblock gezeigt wu...

Kunsthandel zwischen Ost und West zu Zeiten des Kalten Krieges: Die Kunst und Antiquitäten GmbH der DDR und das Londoner Auktionshaus Christie's

Schiemann, Xenia (2021)

Die vorliegende Masterarbeit hat zum Ziel, die Geschäftsbeziehungen zwischen der Kunst und Antiquitäten GmbH (KuA) der DDR, die im Zeitraum zwischen 1973 und 1989 Antiquitäten und Gebrauchtwaren gegen Devisen ins kapitalistische Ausland verkaufte, und dem Londoner Auktionshaus Christie's zu rekonstruieren. Die wichtigste Quelle für diese Rekonstruktion stellt der Teilbestand „Kunst und Antiquit...

Theoretisch-konzeptionelle Analyse von digitalen Lernangeboten zur Studienvorbereitung internationaler Studieninteressierter anhand eines systematischen Analyserasters

Paschel, Felix ; Wipper, Anja ; Pfetsch, Jan (2021-05)

Wie sollten digitale Lern- und Testangebote gestaltet sein, damit sich internationale Studieninteressierte effektiv und erfolgreich auf ein Studium in Deutschland vorbereiten können? Der vorliegende Bericht beantwortet diese Frage auf Basis einer theoretisch-konzeptionellen Analyse von 17 ausgewählten Lern- und Testangeboten anhand eines systematischen Analyserasters. Basierend auf einem umfass...

Empirische Analyse von Online-Lernangeboten zur Studienvorbereitung internationaler Studieninteressierter anhand von kognitiven Interviews und Fokusgruppen

Paschel, Felix ; Pfetsch, Jan (2021-05)

Wie sollten Online-Lernangebote gestaltet sein, damit sich internationale Studieninteressierte ef-fektiv auf ein Studium in Deutschland vorbereiten können? Neben einer theoretischen Grundlage aus der Fachliteratur bietet besonders die Perspektive der internationalen Studieninteressierten selbst eine wertvolle Ressource zur Beantwortung dieser Frage. Im vorliegenden Bericht werden Grundlage, Met...

Nudging organic food purchases in supermarkets

Korenke, Ruben (2021)

This dissertation explores the influence of nudging on organic food purchases in supermarkets in an in-depth literature review and three real-world field experiments. First, the core sustainability challenges of the global food system as well as the prior use and effectiveness of nudging interventions are analyzed. Based on these, three large-scale nudging interventions employing social norms, ...

Psychologisches Nachhaltigkeitsempowerment von Mitarbeiter*innen am Arbeitsplatz

Harrach, Christoph (2021)

Vor dem Hintergrund der Nachhaltigkeitsziele der Vereinten Nationen (Agenda 2030) sind Unternehmen aufgerufen, neue Lösungen zur Bewältigung der globalen sozial-ökologischen Herausforderungen zu entwickeln. Auf der einen Seite gibt es daher für Unternehmen eine wachsende Notwendigkeit, das Konzept des nachhaltigen Wirtschaftens in der Organisation strategisch und bereichs-übergreifend zu impl...

Epistemic Injustice in Brain Studies of (Trans)Gender Identity

Llaveria Caselles, Eric (2021-03-26)

This study undertakes an analysis of the conceptualization of gender identity in neuroscientific studies of (trans)gender identity that contrast the brains of cisgender and transgender participants. The analysis focuses on instances of epistemic injustice that combine scientific deficiencies and the exclusion of relevant bodies of knowledge. The results of a content analysis show how the ignori...

Reproduktive Freiheit für wen?

Beck, Birgit (2020-06-04)

Der vorliegende Kommentar wirft, nach einer knappen Zusammenfassung der Argumentation des Beitrags von Tatjana Tarkian, einige grundsätzliche Fragen auf, welche die Geltungsreichweite und Anwendbarkeit der Prinzipien der reproduktiven Autonomie und der wohltätigen Fortpflanzung betreffen. Welche prospektiven Eltern sind Adressat*innen der Prinzipien der reproduktiven Freiheit und der wohltätige...

Context and Implications Document for: A comprehensive view of trust in education. Conclusions from a systematic literature review

Niedlich, Sebastian ; Kallfaß, Annika ; Pohle, Silvana ; Bormann, Inka (2020-11-24)

In recent years, research has often focused on single areas of society in which trust is emerging. But the preconditions and consequences of trust in complex education systems have not yet been extensively considered. Based on a systematic literature review of 183 articles, this paper aims to provide insights into recent research on trust in different domains of education. Drawing on these find...

A comprehensive view of trust in education: Conclusions from a systematic literature review

Niedlich, Sebastian ; Kallfaß, Annika ; Pohle, Silvana ; Bormann, Inka (2020-11-13)

Trust is considered to be a crucial element of social cohesion. At the same time, as research has shown, education can be understood as an important precondition of trust. Furthermore, contextual conditions are important for the development of trust. In spite of this, the role of trust in the multi‐level education system has been scarcely investigated. This paper introduces a comprehensive mode...

Experiences with a Serious Game Introducing Basic Knowledge About Renewable Energy Technologies: A Practical Implementation in a German Secondary School

Spangenberger, Pia ; Matthes, Nadine ; Kruse, Linda ; Draeger, Iken ; Narciss, Susanne ; Kapp, Felix (2020-09-01)

In this article, we describe a practical implementation of a serious game to facilitate knowledge acquisition about renewable energy technologies among youngsters, using the game Serena Supergreen and the Broken Blade. We present the quest design and an evaluation study on the research questions: (a) Did youngsters who played the game have more knowledge about renewable energy technologies comp...

A system for expressive spectro-spatial sound synthesis

Coler, Henrik von (2021)

The GLOOO system is a holistic digital musical instrument for spatial sound synthesis, considering a control device, a real time synthesis algorithm with a related modeling procedure and the integration of sound reproduction systems. Statistical Spectral Modeling is introduced as a novel method for transferring a sample library of musical instrument sounds into a data model for the application ...

Bounded responsibility and bounded ethics of science and technology

Abel, Günter (2020-09-16)

The leading question of this paper is: Where does the normativity of the ethics of science and technology come from? This is a challenging question given that the traditional reservoirs of convenience (like metaphysical universalism) are no longer at our disposal the way they used to be. The paper is divided into eight sections: (1) It is specified what challenges a non-foundationalist justific...

Sustainability empowerment in the workplace: determinants and effects

Harrach, Christoph ; Geiger, Sonja ; Schrader, Ulf (2020-08-17)

There is a dynamic stream of research, which examines why and how employees contribute and respond to corporate social responsibility (CSR). Building on these micro-CSR findings, this article makes a contribution to a better understanding of employee engagement in CSR by considering its determinants and effects. The research centres around the established motivational concept of psychological e...

Education for sustainable consumption through mindfulness training: Development of a consumption-specific intervention

Stanszus, Laura ; Fischer, Daniel ; Böhme, Tina ; Frank, Pascal ; Fritzsche, Jacomo ; Geiger, Sonja ; Harfensteller, Julia ; Grossman, Paul ; Schrader, Ulf (2017-06-16)

Several widespread approaches to Education for Sustainable Consumption (ESC) have emerged from the tradition of consumer information. A major shortcoming of such cognitive-focused approaches is their limited capacity to facilitate reflection on the affective processes underpinning people’s engagement with consumption. More holistic pedagogies are thus needed to increase the effectiveness of ESC...

On the threshold of beauty

Kees, Tazelaar (2013-11)

From the outset, Dutch electronic music has found itself in between the two principal European trends in this field, namely the French musique concrète introduced at the French Radio in 1948, and the German elektronische Musik which emerged from 1951 onwards at the Cologne broadcast station. Although electronic music had incidentally been made in Dutch radio studios since 1952, this was not yet...

The future of the present

Artan, Elif Cigdem (2021)

This study examines the contribution of activist videos from the Occupy Wall Street and the Occupy Gezi Park movements to non-authoritarian and non-linear history-writing. To this end, it focuses on three major domains with particular points of interest in each: a) urban—the temporary emergence of commoning practices in and footage from early twenty-first century social movements, b) image—the ...

Ökonomischer Kompetenzerwerb von Kindern oder wie arbeitende Kinder mit Geld umgehen

Gering, Anja (2021)

Der Ausgangspunkt der Doktorarbeit liegt in einem DFG-geförderten Forschungsprojekt an der TU Berlin von 2002-2004. Dort wurde eine umfangreiche qualitative Studie durchgeführt, in der die Fragen zum Monetären jedoch nur als ein Teil bearbeitet wurden. Nach meinem Empfinden sollte dies aber mehr Gewicht bekommen, deshalb habe ich das Thema in meiner Arbeit vertiefend und ebenfalls qualitativ (o...

Studieren im Corona-Online-Semester

Adam-Gutsch, Dörte ; Paschel, Felix ; Ophardt, Diemut ; Huck, Jana (2021-01)

Infolge der Covid-19-Pandemie mussten Hochschulen ihre Präsenzlehre im Frühjahr 2020 innerhalb kürzester Zeit in online-gestützte Formate umsetzen. Mit Blick auf die Weiterentwicklung der digitalen Lehre wurden Lehramtsstudierende der Technischen Universität Berlin (N = 204) mittels Online-Fragebogen zu ihrer aktuellen Studiensituation im Sommersemester 2020 befragt. Die Umfrage ergab, dass sic...