Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-4529
Main Title: Development and integration
Subtitle: The history of engineers in the People's Republic of China (1949-1989)
Translated Title: Entwicklung und Integration
Translated Subtitle: die Geschichte des Ingenieurs in der Volksrepublik China (1949-1989)
Author(s): Wang, Anyi
Advisor(s): König, Wolfgang
Referee(s): König, Wolfgang
Zhang, Baichun
Granting Institution: Technische Universität Berlin, Fakultät I - Geistes- und Bildungswissenschaften
Type: Doctoral Thesis
Language: English
Language Code: en
Abstract: Im letzten Jahrhundert haben die Ingenieure signifikante Beiträge für die chinesische Gesellschaft geleistet. Doch abgesehen von den Lebensgeschichten einer Handvoll anerkannter Ingenieure wurde dem von den Historikern sehr wenig Aufmerksamkeit geschenkt. Die Dissertation verfolgt das Ziel, durch eine Übersicht zur Entwicklung des Berufes in China zwischen 1949 und 1989 die vorhandenen Defizite zu beseitigen. Es wird nach Zusammenhängen zwischen der Entwicklungsgeschichte der chinesischen Ingenieure sowie Technik, Kultur und Gesellschaft im sozialistischen China gesucht. Die empirische Basis der Arbeit besteht in der Sekundärliteratur sowie biographischen und bibliographischen Daten. Thematische Schwerpunkte bilden die Ausbildung, Karrieren sowie der soziale Status der Ingenieure. Die Ergebnisse lassen sich wie folgt zusammenfassen: Die Entwicklung der Ingenieure in China wird in drei Phasen unterteilt, welche mit der politischen Entwicklung korrespondieren. In den 1950er Jahren orientierten sich die Ingenieure zunächst am sowjetischen Vorbild, ehe sie nach dem Bruch mit der Sowjetunion nach einem eigenen Weg zu suchen begannen. In den 1960er und 1970er Jahren litten die Ingenieure unter den Wirren der Kulturrevolution. In der Reformperiode seit den 1980er Jahren lernten sie nicht zuletzt von den westlichen Nationen. Weitere Ergebnisse betreffen die Charakteristika des Ingenieurberufs. Die Ingenieure entstammten vorwiegend Arbeiter- und Bauernfamilien, absolvierten das System der chinesischen Ingenieursausbildung und nahmen schließlich verantwortliche Positionen in der Industrie und Verwaltung ein. Im Einzelnen geht es in diesem Bereich um die verschiedenen Spielarten der Ingenieurausbildung, der Karrieren, des beruflichen Status, der Ingenieur- und Wissenschaftsorganisationen sowie der Interaktion mit der Gesellschaft. Die Arbeit untersucht die Ingenieure als Berufsgruppe. Einzelne Ingenieure, Projekte und Institutionen werden in Form von Fallbeispielen behandelt. Die Studie erhebt den Anspruch, über die historische Aufarbeitung hinaus einen Beitrag zur Gegenwart und Zukunft des Ingenieursberufs in China zu leisten.
The engineering profession has made a significant and distinguished contribution to Chinese society over the past century. It is a contribution, however, which has received little attention from historians apart from the lives of a handful of the most notable engineers. This paper intends to remedy the deficiency by providing an overview of engineers’ origins and development in China from 1949 to 1989. In this paper, the author attempts to analyze the developmental history of Chinese engineers by combining technology, culture and society to explore the factors affecting the development of engineers in socialist China. By reviewing the literature and empirically investigating biographical and bibliometric data, this dissertation not only demonstrates the development of the Chinese engineering profession, but also reveals characteristics of engineers’ education, career patterns and social status from 1949-1989. This research leads to the following findings, the first being the stages of Chinese engineers’ development. In the process of development, Chinese engineers were faced with various difficulties, including systemic factors that hindered innovation, alongside political factors. China witnessed several revolutions and reforms from 1949 to 1989, and Chinese engineers also went through ups and downs in the wave of history. Engineers have been through three stages from 1949-1989: They learned from the Soviet Union in the 1950s, and then started to explore their way out of the predicament through the construction of the Third Line, while suffering the eruption of ideological conflict of the 1960s-1970s, and then renewing and adjusting themselves in terms of engineering knowledge by learning from Western countries in the 1980s. The second finding is the characteristics of Chinese engineers’ occupational patterns. Engineers came from working class and peasant origins and rose through the systems of Chinese engineering education and industrial workplaces into positions of responsibility. The occupational characteristics of Chinese engineers will reveal aspects of engineers’ education, their career and vocational status, and their organizations and interaction with society. The work pursues the notion of engineers as a cohesive occupational group, treats individuals and institutions in so far as they contribute to the elaboration of this concept and tries to relate this to the wider context of the PRC in the 20th Century. This study has implications for the contemporary Chinese engineering profession, as it reasseses itself for its future development.
URI: urn:nbn:de:kobv:83-opus4-68171
http://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/4826
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-4529
Exam Date: 15-Jun-2015
Issue Date: 20-Aug-2015
Date Available: 20-Aug-2015
DDC Class: 951 Geschichte Chinas und benachbarter Gebiete
Subject(s): Chinesische Ingenieure
Bildung
Ausbildung
Organisation
Verein
Chinese engineers
education
training
organization
association
Creative Commons License: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/de/
Appears in Collections:Technische Universität Berlin » Fakultäten & Zentralinstitute » Fakultät 1 Geistes- und Bildungswissenschaften » Institut für Philosophie-, Literatur-, Wissenschafts- und Technikgeschichte » Publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
wang_anyi .pdf3.19 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DepositOnce are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.