FG Verbrennungskraftmaschinen

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Recent Submissions
Determination of the isentropic turbine efficiency due to adiabatic measurements and the validation of the conditions via a new criterion

Zimmermann, Rainer ; Baar, Roland ; Biet, Clemens (2016)

The determination of the isentropic turbine efficiency under adiabatic and SAE boundary conditions is studied in this paper. The study is structured into two parts. The first part describes the possibility of measuring the isentropic turbine efficiency directly. Normally this is not possible in measurements conducted following the SAE J922 guidelines. Therefore, the experiments have been carrie...

Bidirectional flow measurement based on the differential pressure method for surge analysis on a small centrifugal compressor

Werner, Moritz ; Baar, Roland ; Haluska, P. ; Sandor, I. (2016)

To obtain a high temporal resolution of mass flow data, a flowmeter based on the differential pressure method has been developed. It is capable of detecting negative flow for investigations of dynamic effects in small centrifugal compressors used for turbocharging automotive internal combustion engines. Experiments were performed at a hot gas test bench focusing on the surge characteristics at ...

Akustik wälzgelagerter Abgasturbolader

Biet, Clemens (2017)

Im Rahmen dieser Arbeit wurde die Wälzlagerung für Abgasturbolader mit besonderem Blick auf das akustische Verhalten experimentell untersucht. Die Motivation entstand aus dem theoretischen Potenzial dieser Innovation, welche durch die Verringerung der Reibleistung sowohl Vorteile im transienten als auch im stationären Betrieb ermöglicht. Der Fokus auf die Akustik resultiert aus der Herausforder...

Wärmestromanalyse der Radialturbinenstufe eines PKW-Abgasturboladers mittels numerischer Simulation

Özdemir, Sinan (2017)

Ein wesentliches Entwicklungsziel turboaufgeladener Ottomotoren ist die Optimierung des transienten Betriebsverhaltens, insbesondere des Ansprechverhaltens beim Beschleunigen aus niedrigen Motor-Drehzahlen. Ein nicht mehr wegzudenkendes Entwicklungswerkzeug, das zu diesem Zweck eingesetzt wird, ist die Motorprozess-Simulation. Die Aussagefähigkeit dieser Berechnungsmethode, insbesondere was das...

Zwei-Zylinder vs. Vier-Zylinder

Boxberger, Valerius ; Baar, Roland ; Gern, Maike ; Zimmermann, Rainer (2015-09-25)

Drive train development is facing demands for reduced emissions and growing expectations for driving dynamics coupled with declining fuel consumption. Downsizing in combination with turbocharging is a key technology to ensure increased power density and efficiency, at reduced emission levels. Up to now, quasi-steady behavior of the turbocharger has been assumed in the turbocharger design. Howev...