Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-4984
Main Title: Elektrifizierungspotenzial kommerzieller Kraftfahrzeug-Flotten im Wirtschaftsverkehr als dezentrale Energie-Ressource in städtischen Verteilnetzen – komDRIVE
Translated Title: Electrification potential of vehicle fleets in commercial transport as decentralized sources of electricity in urban smart grids – komDRIVE
Author(s): Döge, Norman
Lu, Lu
Jamerson, Gordon
Arndt, Wulf-Holger
Bauer, Marius
Becht, Florian
Danzer, Michael A.
Dreyhaupt, Daniel
Groman, Flavio
Günther, Clemens
Hennings, Wilfried
Kämpfer, René
Linßen, Jochen
Marker, Stefanie
Siegert, Wassili
Strunz, Kai
Taumann, Michael
Winkelmann, Frithjof
Editor(s): Arndt, Wulf-Holger
Döge, Norman
Marker, Stefanie
Type: Book
Language Code: de
Abstract: In diesem Buch sind die Ergebnisse des Forschungsprojektes „komDRIVE“ dargestellt. Das Vorhaben analysierte die Potenziale des Einsatzes von elektrischen Fahrzeugen in verschiedenen Branchen des urbanen Wirtschaftsverkehrs. Darauf aufbauend wurden die Auswirkungen des Einsatzes von elektrischen Fahrzeugflotten auf elektrische Netze, unter Berücksichtigung der Aspekte Energieerzeugung, ‑speicherung und –verteilung untersucht. Dabei standen insbesondere die Batteriealterung und Batteriekosten sowie das Netzintegrationsmanagement im besonderen Fokus der Betrachtungen. Durch den Einsatz von entsprechenden Modellen konnten die Verringerung der lokalen (Luftverschmutzung) und der globalen Emissionen (Klimagase) durch den größeren Einsatz von Elektrofahrzeugen abgeschätzt werden.
This book contains the results of the research project „komDRIVE“. The project analyzed the substitution potential of commercial transport vehicles with internal combustion engines by electric vehicles for different economic sectors in urban agglomerations. Based on this analysis the effects of electrical vehicle fleets on electrical nets were investigated, paying special attention to aspects of energy production, storage and distribution. In particular, battery aging and battery costs as well as net-integration management were investigated. The decrease of local (pollution) and global (GHG) emissions by an increased use of electric vehicles was simulated with appropriate models.
URI: http://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/5296
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-4984
Issue Date: 2016
Date Available: 12-Jan-2017
DDC Class: DDC::600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::600 Technik::600 Technik, Technologie
Subject(s): Batterien
Elektromobilität
Wirtschaftsverkehr
Fahrzeugflotten
Elektrische Netze
Speichertechnologie
electrical grids
batteries
electromobility
commercial transport
smart grid
vehicle fleets
storage technology
Creative Commons License: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
ISBN: 978-3-7983-2802-0
Notes: Gedruckt erschienen im Universitätsverlag der TU Berlin, ISBN 978-3-7983-2801-3
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