Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-5114
Main Title: G-IQI – German Inpatient Quality Indicators. Version 5.0 – Band 1
Subtitle: Definitionshandbuch für das Datenjahr 2015
Translated Title: G-IQI – German Inpatient Quality Indicators. Version 5.0 – Volume 1
Translated Subtitle: technical specifications for the German 2015 classification system
Author(s): Mansky, Thomas
Nimptsch, Ulrike
Cools, Andre
Hellerhoff, Friedhelm
Type: Book
Language Code: de
Abstract: The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) have been developed for measuring outcome and volume indicators for specified diseases and/or procedures based on administrative data. In Germany the administrative billing data of the hospitals (the so called DRG-data) are electronically exchanged with the insurance companies and also once a year delivered to the federal office of statistics via standardized data interfaces (specifications according to § 21 KHEntgG and § 301 SGB V). G-IQI provide medically meaningful information about important and/or frequent diseases and procedures, which are treated or performed, respectively, in German hospitals. Wherever possible and medically sensible, information concerning outcome is provided besides volume indicators. In many cases this is the in-hospital mortality for the specific disease or procedure. This volume presents the revised G-IQI version 5.0 together with the technical specifications based on the German coding systems for the data year 2015. As compared to the preceding version 4.2 various indicators have been modified or more precisely specified. Some more indicators have been added. However, the major innovation in this version is the introduction of grading indicators. For certain groups of disease (like diseases of the heart) these allow to assess hospital performance via three dimensions: Service range, Volume, and Outcome where available. The evaluation is based on a comparison of the indicators of a single hospital versus the national distribution of these indicators. Details of this method will be described in a subsequent publication. The G-IQI indicators cover more than 44% of all in-patient cases in Germany. This is more than for other disease specific indicator systems. The in-hospital mortality indicators cover over 55% of all in-hospital deaths. Updated information for the coverage of the new version will be published later as the federal database for calculating the reference values is not yet available. Indicator systems like G-IQI can be used for public reporting. In this way G-IQI is used by the ‘Initiative Qualitätsmedizin’, an association of currently 377 German and Swiss hospitals publishing their results based on these indicators. Furthermore the Swiss Bundesamt für Gesundheit uses a Swiss variant of these indicators (CH-IQI) for an obligatory public reporting for all Swiss hospitals. Predominantly, however, G-IQI indicators are used within the internal quality management of the hospitals for further improving their outcome. Results which deviate from the federal average may and should be a reason for investigating the treatment processes of the respective disease, which may for example involve peer reviews of medical records. Using the indicators as a trigger tool it is possible to install an efficient and highly effective outcome oriented quality management within a hospital. The methods used for this purpose have been described in other publications.
Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) wurden für die Messung von Qualitäts- und Leistungskennzahlen mittels der sogenannten Routinedaten entwickelt (genauer gesagt für die im Rahmen der DRG-Abrechnung erfassten Daten nach § 21 KHEntgG oder § 301 SGB V). Die G-IQI Indikatoren geben übersichtlich und medizinisch sinnvoll strukturiert Auskunft über wichtige und häufige Krankheitsbilder und Eingriffe vieler medizinischer Fachgebiete. Dort wo es sinnvoll ist, werden neben den Mengeninformationen auch Angaben zur Ergebnisqualität unter anderem in Form der Krankenhaussterblichkeit dargestellt. Mit diesem Band wird die neue und überarbeitete G-IQI Version 5.0 mit den Indikatordefinitionen auf der Basis der deutschen Kodiersysteme des Datenjahres 2015 vorgestellt. Gegenüber der vorangegangenen Version 4.2 wurden eine Reihe von bestehenden Indikatoren im Detail modifiziert bzw. präzisiert. Einige weitere Indikatoren sind neu hinzugekommen. Eine wesentliche Neuerung ist die Einführung von Bewertungsindikatoren in dieser Version. Hiermit wird jeweils für bestimmte Leistungsbereiche eine Bewertung über die drei Bewertungsachsen Angebotsbreite, Leistungsmenge und Ergebnis anhand eines Vergleichs zu den Bundesreferenzdaten durchgeführt. Dieses neue Bewertungssystem wird in einer nachfolgenden Publikation weiter spezifiziert. Die G-IQI Indikatoren decken gemessen an den deutschen DRG-Daten über 44% aller Krankenhausfälle in Deutschland ab. Dies ist mehr als bei allen anderen, vergleichbaren krankheitsbezogenen Indikatorsystemen. Über die Sterblichkeitsindikatoren stellen die G-IQI wichtige Ergebnisinformationen für mehr als 55% aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle transparent dar. Die genauen aktualisierten Angaben zum Abdeckungsgrad sind im Band 1 der neuen Version 5.0 noch nicht enthalten, da die Referenzdaten auf Bundesebene noch nicht verfügbar sind. Hierzu wird auf eine nachfolgende Publikation verwiesen. Indikatorensysteme wie G-IQI können für die öffentliche Darstellung (Public Reporting) der Krankenhausleistungen eingesetzt werden. In diesem Sinne werden G-IQI von der Initiative Qualitätsmedizin sowie in der Schweizer Variante (CH-IQI) vom Schweizer Bundesamt für Gesundheit verwendet. Vor allem aber dienen die G-IQI Indikatoren im hausinternen Qualitätsmanagement zur weiteren Verbesserung der Ergebnisse. Auffälligkeiten in den G-IQI Ergebnisindikatoren können und sollten Anlass für die Untersuchung und Verbesserung der Behandlungsprozesse beim betreffenden Krankheitsbild sein. Mit Hilfe dieser Indikatoren ist es bei entsprechendem Einsatz möglich, ein effizientes, hochwirksames ergebnisorientiertes Qualitätsmanagement im Krankenhaus aufzubauen. Die hierzu eingesetzten Verfahren wurden mit der Veröffentlichung der Version 4.0 und an anderer Stelle bereits erörtert.
URI: http://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/5439
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-5114
Issue Date: 12-Jul-2016
Date Available: 12-Jul-2016
DDC Class: 610 Medizin und Gesundheit
Subject(s): DRG-Daten
Ergebnisqualität
Krankenhaus
Qualitätsindikatoren
Qualitätsmanagement
Qualitätsmessung
Routinedaten
administrative data
hospital
national data
quality indicators
quality management
quality measurement
Creative Commons License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
ISBN: 978-3-7983-2827-3
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