Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-5400
Main Title: Überregional bedeutsames Schienennetz in Deutschland aus raumordnerischer Sicht
Translated Title: A Major Supra-regional Rail Network for Germany – A Spatial-Planning Perspective
Author(s): Heinze, G. Wolfgang
Twele, Heike
Fäber, Gisela
Geyer, Thomas
Kappert, Gunter
Kill, Heinrich H.
Pohle, Hans
Rabe, Ulrich
Siegmann, Jürgen
Type: Article
Language Code: de
Abstract: Der Ad-hoc-Arbeitskreis ‚'Netzstruktur der DB AG aus Sicht der Raumordnung’' der Akademie für Raumforschung und Landesplanung (ARL) hat einen Vorschlag für ein Schienenfernverkehrsnetz erar-beitet, das auf dem existierenden Fernverkehrsnetz der DB AG aufbaut und in besonderer Weise raumordnerische Kriterien berücksichtigt. Die Zielsetzung nachhaltiger Raumentwicklung, die Hierar-chie zentraler Orte und das Leitbild der dezentralen Konzentration waren Hauptkriterien für die Auf-nahme von Relationen in das vorgeschlagene Netz. Dieses Netzraster spiegelt daher die Verteilung der Bevölkerung und ihre ökonomischen Aktivitäten, auch unter Berücksichtigung denkbarer zu-künftiger Entwicklungen, wider. Der ARL-Netzvorschlag stellt eine Vorgabe auch an die bundesdeut-sche Verkehrspolitik dar.
The Ad Hoc Working Party on “Structure of the DB German Rail Network from a Spatial-Planning Per-spective”, set up by the ARL (the German Academy for Spatial Research and Planning), has framed a proposal for a national rail network which is based on the existing national rail network of the Deutsche Bahn AG and pays particular attention to criteria of relevance to comprehensive spatial planning at national level. The goal of sustainable spatial development, the hierarchy of central-place locations and the guiding vision of polycentric concentration were the key criteria behind the adoption of rail links into the network proposed. Consequently, this network raster reflects the current distribu-tion of population and of economic activity, whilst at the same time taking into account conceivable developments in the future. The network proposed by the ARL also serves as one input for national transport planning in Germany.
URI: http://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/5795
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-5400
Issue Date: 2002
Date Available: 2-Aug-2018
DDC Class: 380 Handel, Kommunikation, Verkehr
710 Städtebau, Raumplanung, Landschaftsgestaltung
Subject(s): Schienenfernverkehrsnetz
Raumentwicklung
Nachhaltigkeit
Verkehrsmittel
öffentlicher Verkehr
rail network
spatial planning
sustainablility
means of transport
public transport
License: http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Journal Title: Raumforschung und Raumordnung
Publisher: Springer
Publisher Place: Berlin ; Heidelberg
Volume: 60
Issue: 5-6
Publisher DOI: 10.1007/BF03184188
Page Start: 291
Page End: 302
EISSN: 1869-4179
ISSN: 0034-0111
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