FG Verkehrssystemplanung und Verkehrstelematik

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Recent Submissions
The Development of the German Railroad System

Heinze, G. Wolfgang ; Kill, Heinrich H. (1988)

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Strategische Lösungen für einen Stadtverkehr in der Zukunft. Perspektiven für den öffentlichen und den Individual-Verkehr

Heinze, G. Wolfgang ; Kill, Heinrich H. (1987)

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Zukunftsfähige Strategien für den ÖPNV in Berlin-Brandenburg

Heinze, G. Wolfgang ; Kill, Heinrich H. (1994)

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Die Bedienung ländlicher Räume als Aufgabe aller Verkehrsträger: planungsrelevante Fakten

Heinze, G. Wolfgang ; Herbst, Detlef ; Schühle, Ulrich (1983)

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Anforderungen an zukunftsfähige Verkehrskonzepte für Berlin-Brandenburg

Heinze, G. Wolfgang ; Kill, Heinrich H. (1996)

Zukunftsfähig können Verkehrskonzepte nur sein, wenn sie Nachfragetrends nutzen. Wichtige Tatbestände und Systemtendenzen für die Region werden in 20 Thesen präsentiert. Dabei wer-den kurz- und langfristige Lösungsmuster erkennbar. Mit dem Nahziel, innovative Betätigungsfel-der für Planer, Fahrzeugbauer und Betreiber zu finden, wird das bereits jetzt Machbare oder so-gar längst Überfällige auf ...

Überregional bedeutsames Schienennetz in Deutschland aus raumordnerischer Sicht

Heinze, G. Wolfgang ; Twele, Heike ; Fäber, Gisela ; Geyer, Thomas ; Kappert, Gunter ; Kill, Heinrich H. ; Pohle, Hans ; Rabe, Ulrich ; Siegmann, Jürgen (2002)

Der Ad-hoc-Arbeitskreis ‚'Netzstruktur der DB AG aus Sicht der Raumordnung’' der Akademie für Raumforschung und Landesplanung (ARL) hat einen Vorschlag für ein Schienenfernverkehrsnetz erar-beitet, das auf dem existierenden Fernverkehrsnetz der DB AG aufbaut und in besonderer Weise raumordnerische Kriterien berücksichtigt. Die Zielsetzung nachhaltiger Raumentwicklung, die Hierar-chie zentraler ...

Chancen und Grenzen der neuen Informations- und Kommunikationstechniken. Zur Übertragung verkehrsevolutorischer Erfahrungen auf die Telekommunikation

Heinze, G. Wolfgang ; Kill, Heinrich H. (1987)

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Zur Evolution von Verkehrssystemen. Perspektiven der Telekommunikation

Heinze, G. Wolfgang (1985)

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Raum-Zeit-System

Heinze, G. Wolfgang ; Kill, Heinrich H. (1995)

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Kosten heute für Nutzen von gestern: das Auto in der Welt von morgen

Heinze, G. Wolfgang ; Kill, Heinrich H. (1994)

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Verkehr und Wirtschaftswachstum: Das Konzept von Fritz Voigt (1973)

Heinze, G. Wolfgang (1985)

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Evolution des Verkehrs – der Systemansatz und sein Beitrag zur künftigen Verkehrgestaltung

Heinze, G. Wolfgang ; Kill, Heinrich H. (1989)

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Large-scale microscopic simulation of taxi services. Berlin and Barcelona case studies

Maciejewski, Michał ; Salanova, Josep Maria ; Bischoff, Joschka ; Estrada, Miquel (2016-03-10)

The paper presents research on large-scale microscopic simulation of taxi services in Berlin and Barcelona based on floating car data collected by local taxi fleets. Firstly, Berlin’s and Barcelona’s taxi markets are shortly described and the demand and supply data obtained from FCD analysed. Secondly, the online taxi dispatching problem formulation for this specific case is given, followed by ...

Kurskorrektur – Eine Ortsbestimmung der Raumordnung aus Verkehrssicht

Heinze, G. Wolfgang (2006)

Der veränderte Stellenwert der Raumordnung in Deutschland, das öffentliche Infragestellen ihres Gleichwertigkeitsziels und die Kursänderung der europäischen Regionalpolitik zugunsten des Wachstumsziels von Regionen bieten der Raumordnung die Chance einer überfälligen politischen Kurskorrektur. Im Mittelpunkt dieses Beitrags steht die Diskrepanz zwischen sektoralen Entwicklungen und ihrer tradit...

Lösungsstrategien des Verkehrswachstums als Optionen der Verkehrswirtschaft

Heinze, G. Wolfgang (1992)

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Towards an Agent-based, Integrated Land-use Transport Modeling System

Ziemke, Dominik ; Nagel, Kai ; Moeckel, Rolf (2016)

This paper reports on initial steps of an integration of the microscopic land-use simulation system SILO (Simple Integrated Land- Use Orchestrator) and the agent-based transport simulation system MATSim (Multi-Agent Transport Simulation). It is shown how information can be transferred from the land-use model to the transport model in an agent-oriented fashion and how MATSim can be used as a tra...

Braess's Paradox in an Agent-based Transport Model

Thunig, Theresa ; Nagel, Kai (2016)

Braess's paradox states that adding a link to the network can increase total travel time in a user equilibrium. In this paper, Braess's paradox is analyzed in the agent-based transport simulation MATSim. It can be observed, that two different types of the paradox occur: In the absence of spill back effects, the delay per agent caused by adding a new link is bounded, i.e. the delay per agent wil...

Agent-based Congestion Pricing and Transport Routing with Heterogeneous Values of Travel Time Savings

Kaddoura, Ihab ; Nagel, Kai (2016)

An existing agent-based simulation framework and congestion pricing methodology is extended towards a consistent consideration of non-linear, user- and trip-specific values of travel time savings (VTTS). The heterogeneous VTTS are inherent to the model and result from each agent's individual time pressure. An innovative approach is presented which accounts for the non-linear, user- and trip-spe...

Simulation of City-wide Replacement of Private Cars with Autonomous Taxis in Berlin

Bischoff, Joschka ; Maciejewski, Michał (2016)

Autonomous taxi (AT) fleets have the potential to take over a significant amount of traffic handled nowadays by conventionally driven vehicles (CDV). In this paper, we simulate a city-wide replacement of private cars with AT fleets of various sizes. The simulation model comprises microscopic demand for all private car trips in Berlin (including incoming and outgoing traffic), out of which the i...

An Elegant and Computationally Efficient Approach for Heterogeneous Traffic Modelling Using Agent Based Simulation

Agarwal, Amit ; Zilske, Michael ; Rao, K. Ramachandra ; Nagel, Kai (2015)

For developing nations, where mixed traffic conditions prevail, it becomes necessary to develop a heterogeneous traffic flow model which is able to model all vehicle types of different static and dynamic characteristics and equally efficient in computational performance. For this purpose, in this study, an agent based framework is used which uses a queue model in its mobility simulation. In fir...