Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-475
Main Title: Georg Büchners 'Leonce und Lena' und Antonin Artauds 'Theater der Grausamkeit'. Wege poetischer Wirklichkeit
Translated Title: Georg Büchner's 'Leonce and Lena' and Antonin Artaud's 'Theatre of Cruelty'. Two ways to create a poetic reality
Author(s): Dreyer, Christoph
Advisor(s): Miller, Norbert
Referee(s): Miller, Norbert
Walter, Monika
Granting Institution: Technische Universität Berlin, Fakultät I - Geisteswissenschaften
Type: Doctoral Thesis
Language: German
Language Code: de
Abstract: Auf der Suche nach einem Text, welcher Büchners 'Woyzeck' in einer Inszenierung des 'Théâtre de la Cruauté' hätte begleiten sollen, kommt für Artaud nicht etwa 'Dantons Tod' in Frage, sondern 'Leonce und Lena'. Was macht Georg Büchners 'Leonce und Lena' zu einem Theaterstück des 'Théâtre de la Cruauté'? Wer waren die poetischen Lehrmeister für 'Leonce und Lena' und im Rückgriff auf welche poetischen Verfahrensweisen ist Büchner diese Dichtung gelungen? Ein Blick auf die Dichtung Jakob Michael Reinhold Lenz' und Clemens Brentanos, soll diese Fragen klären. Georg Büchner schafft mit seiner Dichtung, was Antonin Artaud hundert Jahre später die 'poetische Wirklichkeit' nennt. Untersucht wird daher Antonin Artauds Begriff einer poetischen Wirklichkeit - bis in die Zeit des 'Théâtre de la cruauté' - in seinen theoretischen Schriften. Für unsere Überlegungen bedeutet die Beantwortung dieser Fragen nicht nur, ausschließlich Artauds Theaterkonzeption darzulegen, sondern vielmehr seine Auffassung von Poesie, genauer gesagt einer poetischen Realität offen zu legen. Diese aber zeigt sich innerhalb seines Denkens in jenem Moment am schärfsten formuliert, wo die Kunstformen Theater und Kino zueinander in Konkurrenz geraten. Unsere Untersuchungen richten sich daher auf das Verhältnis von Theater und Kino in Artauds Texten. Artauds theoretische Konzeptionen zur Filmkunst in der Zeit des 'Théâtre Alfred Jarry' werden uns einen ganzen Schritt in unserer Untersuchung weiterführen und das Kino nicht als bloße Form der gewöhnlichen Unterhaltung darstellen, sondern es zu den übrigen Künsten zählen, nicht aber ohne es gegenüber diesen klar zu situieren. Worin liegt die Kraft der Kinobilder, wenn nicht in der Aufgabe, Geschichten im üblichen Sinne zu erzählen, eine mimetische Darstellung des Lebens zu liefern? Der Umgang mit Sprache, welchen Artaud in dem Text 'Leonce und Lena' vorfindet, könnten für Artaud 1932 einen Weg zu der von ihm immer wieder angestrebten poetischen Wirklichkeit bilden. Nur aus diesen Überlegungen heraus wäre Büchners 'Leonce und Lena' in dem hundert Jahre später entstandenen Programm des 'Théâtre de la cruauté' zu begreifen.
Georg Büchner s 'Woyzeck' is part of the program in Antonin Artaud s 'Theatre of Cruelty'. Thinking about another of Büchner s plays to accompany 'Woyzeck' he chooses 'Leonce and Lena'. What makes 'Leonce and Lena' fitting in the program of Artaud s 'Theatre of Cruelty'? Who where the precursors and masters leading Büchner to his chef d oevres 'Leonce and Lena'. And which poetical processes is Büchner using in order to achieve this dramatic poetry? Studying the poetical processes in the works of Jakob Michael Reinhold Lenz and Clemens Brentano we will be able to answer those questions. Georg Büchner creates in 'Leonce and Lena' what Antonin Artaud should call a hundred years later: 'la realité poétique'. Therefore will be analyzed Antonin Artaud s notion of poetic reality in his theoretic writings the period we are focussing starts with his first theoretic writings and ends with the last of his 'Theatre of Cruelty'. Answering these questions does not only mean studying Artaud s conception of theatre, but also his notion of poetry in his widest definition, meaning: his notion of a poetic reality. This letter one now happens to be most defined at one certain point of his thinking: when the two forms of art, cinema and theatre, are competing. As a consequence our analysis is focussing on the relationship of theatre and cinema in Artaud s writings. Artaud s conceptions about cinema during the period of his 'Théâtre Alfred Jarry' will accompany our study in order to show cinema not only as a common way of amusement but as one art of the fine arts always defining it clearly in contrast to these letter ones. What could be the unique power and beauty of cinema, if it is not the task to tell stories in the traditional way, if it is not pure mimetic painting of life. The approach to language, the way of working with language Artaud was discovering in 'Leonce und Lena' could have been in 1932 one way for him to the poetic reality his was searching for. Only from this point of view it will be comprehensible to find a hundred years later Büchner's 'Leonce und Lena' in the program of Artaud s 'Théâtre de la cruauté'.
URI: urn:nbn:de:kobv:83-opus-3771
http://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/772
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-475
Exam Date: 3-Jul-2002
Issue Date: 18-Jun-2003
Date Available: 18-Jun-2003
DDC Class: 400 Sprache
Subject(s): Antonin Artaud
Filmtheorie
Georg Büchner
Leonce und Lena
Poetik
Theater der Grausamkeit
Antonin Artaud
Leonce and Lena
Poetic
Theatre of Cruelty
Usage rights: Terms of German Copyright Law
Appears in Collections:Technische Universität Berlin » Fakultäten & Zentralinstitute » Fakultät 1 Geistes- und Bildungswissenschaften » Publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dokument_32.pdf913.65 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DepositOnce are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.