Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-7064
Main Title: Narrative identity and normative frameworks
Subtitle: towards an ethics of vulnerability
Translated Title: Narrative Identität und normative Bezugsrahmen
Translated Subtitle: Vorstudien zu einer Ethik der Verletzbarkeit
Author(s): Fricke, Lutz
Advisor(s): Gil, Thomas
Geoghegan, Vincent
Referee(s): Gil, Thomas
D'Aprile, Iwan-Michelangelo
Granting Institution: Technische Universität Berlin
Type: Doctoral Thesis
Language Code: en
Abstract: In both the deontological and the teleological schools of thought the notion of responsibility has been construed in terms of transparency. Narrative ethical accounting demands that the agent has to make herself, her motives and her decisions transparent and to perform a coherent and unified identity. In this thesis, this ethical imperative of the transparent "I" is reconstructed as a case of ethical violence and challenged by the sceptical arguments found in Judith Butler's moral philosophy. Drawing on her conceptual matrix of corporeal precariousness, opacity, vulnerability, and non-violence, Ricoeur's moral philosophy of narrative identity and the ethical aim of a good life is closely examined. This serves as a groundwork for elaborating two intertwined questions: To what extent can a narrative approach inform ethical problems methodologically? And: Is it plausible to replace the principle of transparency in moral accunting by a notion of responsibility that systematically acknowledges the limits of acknowledgment itself? If so, how does it contribute to an ethics of vulnerability?
Sowohl in deontologischen als auch in teleologischen Ethiken basiert der Verantwortungsbegriff auf einem Transparenzprinzip. Narrative Rechtfertigungen soll dazu dienen, sich selbst, die handlungsleitenden Motive und Entscheidungen maximal transparent zu machen, uns um so eine kohährente und vereinheitlichte Identität zu performen. In dieser Dissertation wird dieser Imperativ der Transparenz als ein Fall von ethischer Gewalt rekonstruiert und mit skeptischen Argumenten aus Judith Butlers Moralphilosophie konfrontiert. Unter Anwendung ihrer begrifflichen Matrix der körperlichen Prekärheit, der Performativität, der Opazität, der Verletzbarkeit und der Gewaltfreiheit wird Paul Riceours Ethik der narrativen Identität untersucht. Dies dient als Vorarbeit zur Bearbeitung zwei miteinander verworbenen Fragen: Inwiefern sind narrative Ansätze zur Beantwortung ethischer Probleme methodologisch sinnvoll? Und: Ist es plausibel, das Transparenzprinzip mit einem Verantwortungsbegriff zu ersetzen, der auf die Anerkennung der prinzipiellen und systematischen Grenzen der Anerkennung selbst setzt? Und wenn ja, inwiefern eignet er sich für eine Ethik der Verletzbarkeit?
URI: https://depositonce.tu-berlin.de//handle/11303/7903
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-7064
Exam Date: 26-Oct-2017
Issue Date: 2018
Date Available: 1-Jun-2018
DDC Class: 177 Ethik sozialer Beziehungen
Subject(s): narrative
personal identity
ethics
non-violence
responsibility
Narrativ
personale Identität
Ethik
Gewaltfreiheit
Verantwortung
Sponsor/Funder: EC/FP7/238285/EU/Enlightenment and Global History/ENGLOBE
License: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
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