Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-7542
Main Title: Berufsbezogene Deutschkenntnisse und inter- bzw. transkulturelle Kompetenzen in der ambulanten Pflege
Translated Title: German language skills and cross-cultural and transcultural competences in the ambulant care sector
Author(s): Hartung, Nicole
Advisor(s): Steinmüller, Ulrich
Referee(s): Steinmüller, Ulrich
Averina, Olga
Granting Institution: Technische Universität Berlin
Type: Doctoral Thesis
Language Code: de
Abstract: In dieser Dissertation beschreibe ich sprachlich-kommunikative Anforderungen an Pflegefachkräfte im beruflichen Alltag in der ambulanten Pflege. Die Erkenntnisse richten sich an Bildungsinstitutionen und Lehrkräfte, die diejenigen (zukünftigen) Fachkräfte, die Deutsch als Fremd- oder Zweitsprache sprechen, unterrichten (werden). Dafür erhob ich authentische berufliche Situationen in der ambulanten Pflege durch einen ethnografischen Zugang zum Berufsfeld. Im Rahmen dessen untersuchte ich das ambulante Pflegegespräch zwischen Pflegefachkräften und Pflegebedürftigen mittels der funktional-pragmatischen, linguistischen Diskursanalyse und eine Reihe hochfrequenter und relevanter Texte mittels der linguistischen Textanalyse. Bei der linguistischen Beschreibung lege ich den Fokus auf Lexik/Semantik, Morphologie und Syntax sowie Register der beruflichen Sprache. Die linguistischen Daten ergänze ich durch die Auswertung von Leitfadeninterviews, teilnehmender Beobachtung und Feldnotizen. In den Ergebnissen identifiziere ich auch wesentliche interkulturelle und transkulturelle Kompetenzen, über die Pflegefachkräfte in der ambulanten Pflege verfügen müssen, und verdeutliche diese anhand von Beispielen aus der Berufspraxis. Auf Grundlage der Ergebnisse der Studie gebe ich konkrete Implikationen für mögliche Szenarien für einen Unterricht, bei denen sprachlich-kommunikative und interkulturelle bzw. transkulturelle Aufgabenstellungen integriert sind.
In this dissertation, I describe the language requirements of qualified nurses in daily working situations in the ambulant care sector. The conclusions are addressed to educational establishments and teachers or trainers who (will) instruct those (future) skilled laborers who speak German as a foreign or second language. To achieve those results, I identified authentic situations at the workplace through ethnographic access to the working field. Within this framework, I analyzed the ambulantes Pflegegespräch (dialogue in ambulant care between the qualified nurses and the people in need of care) using functional-pragmatic, linguistic discourse analysis and a range of common and relevant texts applying linguistic text analysis. When describing the linguistic characteristics, I focus on lexis/semantics, morphology, syntax and register of the occupational language. These data, I complement with results of guided interviews, participating observation and field notes, which also identified relevant intercultural and transcultural competences the qualified nurses need to apply in the ambulant care sector. In my dissertation, I illustrate these competences with examples taken from the occupational reality. On the basis of the conclusions of the study, I give concrete implications for developing scenarios for courses that integrate tasks to improve both linguistic and intercultural and/or transcultural competences.
URI: https://depositonce.tu-berlin.de//handle/11303/8393
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-7542
Exam Date: 19-Jul-2018
Issue Date: 2018
Date Available: 14-Dec-2018
DDC Class: 400 Sprache
Subject(s): Fachsprache
berufsbezogener Fremdsprachenunterricht
ambulante Pflege
interkulturelle Kompetenzen
transkulturelle Kompetenzen
German specific purposes
German language courses
ambulant care sector
cross-cultural competences
transcultural competences
License: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
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