Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-8458
Main Title: Gewinnung neuer Studierender : innovative Einstiege in das Lehramtsstudium
Subtitle: ein Leitfaden
Translated Title: Student recruitment for vocational teacher training programs : attracting new target groups for teacher training programs in German Universities
a guideline
Author(s): Ammelburg, Andrea
Type: Report
Language Code: de
Is Supplemented By: 10.14279/depositonce-8457
10.14279/depositonce-8514
10.14279/depositonce-8540
10.14279/depositonce-8586
Abstract: Der Leitfaden gibt einen Einblick in die aktuelle Situation des Studierenden- und Lehrkäftemangels im Bereich des gewerblich-technischen Lehramtsstudiums. Nach einer allgemeinen Einordnung des Themas in den Kontext des bestehenden Lehrkräftemangels in Deutschland werden im zweiten Teil die aktuellen Bedingungen in der beruflichen Lehrkräftebildung der Technischen Universität Berlin beschrieben und erläutert, wie Berufswahlprozesse ablaufen und welche Faktoren angehende Lehramtsstudierende in ihre Studienfachwahl einbeziehen. Auf der Grundlage dieser Entscheidungsfaktoren und der Erkenntnisse zum Medienverhalten der Zielgruppe werden im dritten Teil spezifische Ziele für die Gewinnung von Studierenden abgeleitet und beschrieben, welche Maßnahmen zur Zielerreichung eingeleitet wurden. Abschließend wird im vierten Teil überprüft, inwiefern die eingesetzten Formate und Methoden zur Gewinnung von Studierenden für den speziellen Fall des Beruflichen Lehramtsstudiums wirksam sind und welche Schwerpunkte zukünftig bei der Gewinnung gesetzt werden sollten.
The guide provides an insight into the recruitment of students for commercial-technical vocational teacher training programs in German universities. The School of Education, Technische Universität Berlin, developed a framework that shows how student recruitment strategies can help to address potential students and networking partners. Thereby the framework can serve as a guide for other Schools of Education to develop their own action plan for student recruitment. First, factors and motives that influence the career choice process are analysed and the target group is defined. Second, a model of information for potential students is developed. According to the experiences with the adapted actions for student recruitment and public relations the framework is evaluated. Finally, the framework examines the extent to which the formats and methods used to attract students are effective for the specific case of vocational teacher training and which focal points should be set in the recruitment process in the future.
URI: https://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/9401
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-8458
Issue Date: 2019
Date Available: 27-Jun-2019
DDC Class: 371 Schulen, schulische Tätigkeiten; Sonderpädagogik
378 Hochschulbildung
375 Curricula
Subject(s): Studierendenmarketing
Lehrkräftemangel
Berufsschullehramt
Quereinstiegsmaster Lehramt
Öffentlichkeitsarbeit
student recruitment
vocational teacher training
training programs
Master of Education for lateral entrants
teacher shortage
public relations
TUB Teaching
Sponsor/Funder: BMBF, 01JA1628, TUB Teaching - Innovativer Einstieg, Professions- und Forschungsorientierung im berufsbezogenen Lehramtsstudium
License: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Appears in Collections:School of Education TU Berlin (SETUB) » Publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ammelburg_2019.pdf1.74 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons