Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-8577
Main Title: Berufsbildung am Bau digital
Subtitle: Hintergründe – Praxisbeispiele – Transfer
Translated Title: Digital vocational training in construction
Translated Subtitle: backgrounds – practical examples – transfer
Author(s): Bach, Alexandra
Elsholz, Uwe
Exner, Jan-Philipp
Falk, Roland
Hilger, Tanja
Jarosch, Jürgen
Jenzen, Julia
Kirchner, Anja
Kölzer, Thomas
Krümmel, Stefan
Kureck, Rolf
Kuri, Norbert
Kutscha, Jan
Kybart, Markus
Lababidi, Tarek
Lange, Axel
Mahrin, Bernd
Makhkamova, Alina
Menke, Felix
Mersch, Franz Ferdinand
Merhout, Judith
Ottermann, Christian
Piele, Alexander
Pietschmann, Martin
Ranke, Hannes
Rugel, Daniel
Schmidt, Mareike
Schopbach, Holger
Schöllkopf, Frank
Spilski, Jan
Trommen, Michael
Werth, Dirk
Editor(s): Mahrin, Bernd
Meyser, Johannes
Type: Book
Language Code: de
Abstract: Der Sammelband „Berufsbildung am Bau digital“ gibt eine Orientierung zum beruflich-betrieblichen Lernen mit digitalen Medien und zum vielfältigen und zunehmenden Einsatz digitaler Arbeitsmittel in der Bauausführung. Bewertungskriterien für digitale Medien in der Berufsbildung im Bauwesen runden den analytischen Teil des Bandes ab. Erprobte Beispiele aus der Berufsbildungspraxis im Bausektor und in angrenzenden Gewerken nehmen breiten Raum in dem Buch ein. Dabei geht es sowohl um digitale Unterstützung beruflicher Lern- und Lehrprozesse als auch sekundärer Prozesse der Berufsbildung. Abschließende Beiträge widmen sich der Verbreitung und dem Transfer von Ergebnissen und Erkenntnissen aus Digitalisierungs-Projekten der Bau-Berufsbildung und der Vernetzung von Akteurinnen, Akteuren auf der personellen und der institutionellen Ebene. Das Buch ist entstanden im Rahmen des durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung und den Europäischen Sozialfonds geförderten Projektes MELINDA (Medienunterstütztes Lernen und Innovation in der handwerklichen Arbeit).
The anthology "Berufsbildung am Bau digital" (Vocational Education and Training in Construction - Digital) provides orientation on vocational learning with digital media and on the diverse and increasing use of digital work equipment in construction. Evaluation criteria for digital media in VET in the construction industry round off the analytical part of the volume. Tried and tested examples from vocational training practice in the construction sector and related trades occupy a large space in the book. This involves both digital support for vocational learning and teaching processes and secondary processes in vocational education and training. Concluding articles are devoted to the dissemination and transfer of results and findings from digitisation projects in construction VET and the networking of actors at the personnel and institutional levels. The book is part of the MELINDA project (Media-supported Learning and Innovation in Crafts) funded by the German Federal Ministry of Education and Research and the European Social Fund.
URI: https://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/9526
http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-8577
Issue Date: 2019
Date Available: 22-Oct-2019
DDC Class: 374 Erwachsenenbildung
370 Bildung und Erziehung
Subject(s): Digitalisierung in der Bautechnik
Berufsbildung
Medienqualifizierung für Ausbildungspersonal
Lernvideo
Lernmedien-Datenbank
digital learning in construction sector
vocational education and training (VET)
media qualification for vocational trainers
learning media database
learning video
Sponsor/Funder: BMBF, FKZ 01PD15015E, Medienunterstütztes Lernen und Innovation in der handwerklichen Arbeit/MELINDA
License: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
ISBN: 978-3-7983-3101-3
Notes: Gedruckt erschienen im Universitätsverlag der TU Berlin, ISBN 978-3-7983-3100-6
Appears in Collections:Inst. Berufliche Bildung und Arbeitslehre » Publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
berufsbildung_am_bau_digital.pdf41.15 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons