Inst. Land- und Seeverkehr (ILS)

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Recent Submissions
Benchmarking minimum passenger waiting time in online taxi dispatching with exact offline optimization methods

Maciejewski, Michał (2014)

This paper analyses the use of exact offline optimization methods for benchmarking online taxi dispatching strategies where the objective is to minimize the total passenger waiting time. First, a general framework for simulating dynamic transport services in MATSim (Multi-Agent Transport Simulation) is described. Next, the model of online taxi dispatching is defined, followed by a formulation o...

Multi-agent transport simulations and economic evaluation

Nagel, Kai ; Grether, Dominik ; Beuck, Ulrike ; Chen, Yu ; Rieser, Marcel ; Axhausen, Kay W. (2008)

Tolls are frequently discussed policies to reduce traffic in cities. However, road pricing measures are seldom implemented due to high investments and unpopularity. Transportation planning tools can support planning authorities by solving those problems if they take into account the following aspects: – Demographic attributes like income and time constraints – Time reactions to the policy – ...

Vergleichende Beschreibung im Verkehr am Beispiel des differenzierten Stadtschnellbahnverkehrs in Ballungsräumen

Blome, Christian (2017)

Der Öffentliche Personennahverkehr unterliegt zeitlich schwankender Nachfrage. In Zeiten erhöhter Nachfrage wird zur Befriedigung der Verkehrsbedürfnisse das Angebot ausgeweitet. Übliche Mittel dazu sind einerseits der Einsatz von Formationen mit größerer Kapazität, soweit dies systemtechnisch möglich ist, und andererseits eine Verdichtung des Fahrtenangebotes. Diese klassischen Verdichtungspri...

Verkehr schafft Verkehr : Ansätze zu einer Theorie des Verkehrswachstums als Selbstinduktion

Heinze, G. Wolfgang (1979)

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Determination of the isentropic turbine efficiency due to adiabatic measurements and the validation of the conditions via a new criterion

Zimmermann, Rainer ; Baar, Roland ; Biet, Clemens (2016)

The determination of the isentropic turbine efficiency under adiabatic and SAE boundary conditions is studied in this paper. The study is structured into two parts. The first part describes the possibility of measuring the isentropic turbine efficiency directly. Normally this is not possible in measurements conducted following the SAE J922 guidelines. Therefore, the experiments have been carrie...

Bidirectional flow measurement based on the differential pressure method for surge analysis on a small centrifugal compressor

Werner, Moritz ; Baar, Roland ; Haluska, P. ; Sandor, I. (2016)

To obtain a high temporal resolution of mass flow data, a flowmeter based on the differential pressure method has been developed. It is capable of detecting negative flow for investigations of dynamic effects in small centrifugal compressors used for turbocharging automotive internal combustion engines. Experiments were performed at a hot gas test bench focusing on the surge characteristics at ...

Validation of simulation models in the context of railway vehicle acceptance

Polach, Oldrich ; Böttcher, Andreas ; Vannucci, Dario ; Sima, Jürgen ; Schelle, Henning ; Chollet, Hugues ; Götz, Gernoth ; Garcia Prada, Mayi ; Nicklisch, Dirk ; Mazzola, Laura ; Berg, Mats ; Osman, Martin (2015)

The evaluation of a reliable validation method, criteria and limit values suitable for model validation in the context of vehicle acceptance was one of the objectives of the DynoTRAIN project. The presented investigations represent a unique amount of testing, simulations, comparisons with measurements, and validation evaluations. The on-track measurements performed in four European countries in...

Akustik wälzgelagerter Abgasturbolader

Biet, Clemens (2017)

Im Rahmen dieser Arbeit wurde die Wälzlagerung für Abgasturbolader mit besonderem Blick auf das akustische Verhalten experimentell untersucht. Die Motivation entstand aus dem theoretischen Potenzial dieser Innovation, welche durch die Verringerung der Reibleistung sowohl Vorteile im transienten als auch im stationären Betrieb ermöglicht. Der Fokus auf die Akustik resultiert aus der Herausforder...

Einfluss von Preissystemen auf die Verbindungsauswahl im Eisenbahnfernverkehr

Friedrich, Johannes (2017-04-10)

Die vorliegende Arbeit ergründet den Zusammenhang zwischen der Tarifierung und der Anzahl für Fahrgäste relevanter Verbindungen im Eisenbahnfernverkehr. Nach einer Abgrenzung des Untersuchungsraums auf Deutschland und wesentliche Strecken des angrenzenden europäischen Auslands sowie des Untersuchungsgegenstands auf Eisenbahn-Fernverkehre werden die wesentlichen Merkmale der Auswahl von Verbind...

Mitigating negative transport externalities in industrialized and industrializing countries

Agarwal, Amit (2017)

The ongoing urbanization process all around the globe is likely to increase transport-related negative externalities e.g., congestion, air pollution, climate change etc. The situation is severe in rapidly expanding cities where the demand for motorized transport is increasing. This has increased the pressure on the policy makers to devise policies to tackle the problem. Derived from the urbaniz...

A combined marginal social cost approach for automobile emissions and congestion

Agarwal, Amit ; Kickhöfer, Benjamin (2014-09-23)

Increasing emissions from road transport is a growing concern for planners and policy makers. Concurrently, congestion is another major issue which affects user behavior, escalates emissions and other externalities, and thus, reduces system welfare. Recent contributions in the literature investigated the interrelationship between congestion and emission levels, and find them to be positively co...

A framework for agent based simulation of demand responsive transport systems

Bischoff, Joschka ; Soeffker, Ninja ; Maciejewski, Michal (2016-08)

Demand responsive transport (DRT), such as shared mini busses, have become a viable form of public transport mainly in rural areas in recent years. In contrast to ordinary schedule-based services, DRT systems come in many different shapes and forms and are usually customised to the environment they operate in. E.g., they might be restricted to certain user groups or only operate in specific are...

Kooperative Fahrzeugführungsregelung für assistiertes bis hochautomatisiertes Fahren

Walter, Marcus (2017)

Mobilität ist ein Grundbedürfnis des Menschen, welches sowohl in der heutigen Zeit als auch in Zukunft eine zentrale Rolle in der Gesellschaft einnimmt. Die individuelle Mobilität noch komfortabler und sicherer zu gestalten, ist Aufgabe der Fahrerassistenz. Um die steigende Anzahl automatisierter Assistenzsysteme und die Wechselwirkung untereinander beherrschen zu können, bedarf es einer int...

Wärmestromanalyse der Radialturbinenstufe eines PKW-Abgasturboladers mittels numerischer Simulation

Özdemir, Sinan (2017)

Ein wesentliches Entwicklungsziel turboaufgeladener Ottomotoren ist die Optimierung des transienten Betriebsverhaltens, insbesondere des Ansprechverhaltens beim Beschleunigen aus niedrigen Motor-Drehzahlen. Ein nicht mehr wegzudenkendes Entwicklungswerkzeug, das zu diesem Zweck eingesetzt wird, ist die Motorprozess-Simulation. Die Aussagefähigkeit dieser Berechnungsmethode, insbesondere was das...

Effizienz-basiertes Analyseverfahren für die strategische Planung maritimer Service- und Versorgungskonzepte im Offshore-Windparkbetrieb

Stanik, Christopher (2016)

In der vorliegenden Dissertation wird ein Effizienz-basiertes Analyseverfahren für die strategische Planung maritimer Service- und Versorgungskonzepte im Offshore-Windparkbetrieb vorgestellt. Die Funktionalität dieses Verfahrens wird am Beispiel eines Referenzwindparks in der deutschen Ausschließlichen Wirtschaftszone der Nordsee aufgezeigt. Zur Erprobung und Auswertung des in dieser Dissertati...

Trajektorienplanung und -folgeregelung für assistiertes bis hochautomatisiertes Fahren

Rathgeber, Christian (2016)

Automatisierte Fahrfunktionen halten im modernen Fahrzeug zunehmend Einzug und übernehmen immer größere Wirkbereiche. Dabei ist die Bewegungsplanung und –umsetzung neben der Umfelderfassung ein wichtiger Bestandteil. Die zu beherrschenden Fahrmanöver stellen große Ansprüche an die Methoden zur Steuerung, Beobachtung und Regelung und die regelungstechnische Behandlung gewinnt so zunehmend an Be...

Scheduling rail freight node operations through a slot allocation approach

Schönemann, René (2016)

The present thesis examines the performance of complex freight handling nodes with a focus on the transshipment from and to rail. Complex freight nodes can be found for example in major seaports or industrial railways of large industrial plants. When investigating the railway-specific processes of freight hubs, it has been particularly noticed that they practice an improvised rather than a sche...

Market introduction of hydrogen fuel

Lemke, Renate (2016)

This work aims to assess the market potential of hydrogen fuel for cars. The results are based on a detailed description and analysis of the past, current and future market environment, of the stakeholders as well as the driving and inhibiting factors for the market introduction of hydrogen fuel. In more specific terms, the thesis is targeted at describing conditions for the market entry of hyd...

Zwei-Zylinder vs. Vier-Zylinder

Boxberger, Valerius ; Baar, Roland ; Gern, Maike ; Zimmermann, Rainer (2015-09-25)

Drive train development is facing demands for reduced emissions and growing expectations for driving dynamics coupled with declining fuel consumption. Downsizing in combination with turbocharging is a key technology to ensure increased power density and efficiency, at reduced emission levels. Up to now, quasi-steady behavior of the turbocharger has been assumed in the turbocharger design. Howev...

Analyse der Wirkungen von Straßenbenützungsgebühren mittels agentenbasierter Modellierung

Nagel, Kai (2015)

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