Inst. Land- und Seeverkehr (ILS)

363 Items

Recent Submissions
Proactive empty vehicle rebalancing for Demand Responsive Transport services

Bischoff, Joschka ; Maciejewski, Michał (2020-04-14)

Worldwide, ridesharing business is steadily growing and has started to receive attention also by public transport operators. With future fleets of Autonomous Vehicles, new business models connecting schedule-based public transport and feeder fleets might become a feasible transport mode. However, such fleets require a good management to warrant a high level of service. One of the key aspects of...

Impacts of vehicle fleet electrification in Sweden – a simulation-based assessment of long-distance trips

Bischoff, Joschka ; Márquez-Fernández, Francisco J. ; Domingues-Olavarría, Gabriel ; Maciejewski, Michał ; Nagel, Kai (2019-06)

Electrifying road transport is seen as one of the key components in decreasing the carbon footprint of the society as a whole. Recent developments in electric drivetrain and battery technology have helped to design vehicles with ranges that make them independent of public charging infrastructure during most sub-urban and commuting trips. Once long-haul trips are planned, however, these vehicles...

The impact of pricing and service area design on the modal shift towards demand responsive transit

Kaddoura, Ihab ; Leich, Gregor ; Nagel, Kai (2020-04-14)

In this study, an agent-based transport simulation is used to look into different design concepts for demand responsive transit (DRT). In different simulation experiments for a real-world case study of the Greater Berlin area, the DRT service area is either set to the inner-city center area or the entire city area, and the DRT pricing scheme is varied. The existing simulation framework is exten...

The effect of unexpected disruptions and information times on public transport passengers: a simulation study

Müller, Sebastian Alexander ; Leich, Gregor ; Nagel, Kai (2020-04-14)

This paper deals with the simulation of unexpected disruptions in public transport in the agent-based transport simulation framework of MATSim. A replanning logic for public transport passengers is implemented so passengers can be informed about and react to a disruption and use an alternative route. An unexpected disruption of an underground line in Berlin is simulated to analyze how passenger...

Potential of Private Autonomous Vehicles for Parcel Delivery

Schlenther, Tilmann ; Martins-Turner, Kai ; Bischoff, Joschka Felix ; Nagel, Kai (2020-09-10)

Using the same vehicles for both passenger and freight transport, to increase vehicle occupancy and decrease their number, is an idea that drives transport planners and is also being addressed by manufacturers. This paper proposes a methodology to simulate the behavior of such vehicles within an urban traffic system and evaluate their performance. The aim is to investigate the impacts of resign...

MODUS-COVID Bericht vom 11.09.2020

Müller, Sebastian Alexander ; Charlton, William ; Conrad, Natasa Djurdjevac ; Ewert, Ricardo ; Conrad, Tim ; Nagel, Kai ; Schütte, Christof (2020-09-11)

Als Reaktion auf die Vielzahl von Aussagen und Regeln bezüglich der Eindämmung von SARS-2, schlagen wir im Bericht vom 11.09.2020 eine systematische Einordnung dieser Regeln vor. Durch eine Art Baukastensystem lassen sich die Wirkungen von Maßnahmen überschlägig berechnen. Darüber hinaus halten wir fest, dass Infektionen in Schulen keinen besonders großen direkten Einfluss auf die Infektionsdyn...

MODUS-COVID Bericht vom 21.08.2020

Rakow, Christian ; Wulkow, Hanna ; Conrad, Natasa Djurdjevac ; Ewert, Ricardo ; Conrad, Tim ; Nagel, Kai ; Schütte, Christof (2020-08-21)

Reiserückkehrer können Infektionen nach Deutschland tragen. Wir betrachten dies in unserem agenten-basierten Modell. Wesentliches Resultat ist, dass der Infektionsimport in derzeitiger Höhe bei den derzeitigen Neuinfektionszahlen einen sehr deutlichen Beitrag leistet, und damit die Maßnahmen, um diesen zu reduzieren, durch die Simulation bestätigt werden. Sogenannten “Superspreading Events” ...

MODUS-COVID Bericht vom 24.07.2020

Müller, Sebastian Alexander ; Charlton, William ; Conrad, Natasa Djurdjevac ; Ewert, Ricardo ; Rakow, Christian ; Schlenther, Tilmann ; Schlosser, Frank ; Brockmann, Dirk ; Conrad, Tim ; Nagel, Kai ; Schütte, Christof (2020-07-24)

In dem Bericht vom 24.07.2020 wird dem Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) über den aktuellen Stand des Projektes MODUS-COVID berichtet. Dieses Projekt beschäftigt sich mit der Infektionsdynamik von Covid-19 und der Simulation der Ausbreitung des Virus mit Hilfe der agentenbasierten Verkehrssimulation MATSim. In dem Bericht wird die Stabilität der Infektionsrate auf die erfolgrei...

MODUS-COVID Bericht vom 03.07.2020

Müller, Sebastian Alexander ; Charlton, William ; Conrad, Natasa Djurdjevac ; Ewert, Ricardo ; Rakow, Christian ; Schlenther, Tilmann ; Schlosser, Frank ; Brockmann, Dirk ; Conrad, Tim ; Nagel, Kai ; Schütte, Christof (2020-07-03)

In dem Bericht vom 03.07.2020 wird dem Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) über den aktuellen Stand des Projektes MODUS-COVID berichtet. Dieses Projekt beschäftigt sich mit der Infektionsdynamik von Covid-19 und der Simulation der Ausbreitung des Virus mit Hilfe der agentenbasierten Verkehrssimulation MATSim. Um den Rechenprozess zu beschleunigen und dadurch schneller Simulatione...

Emergent effects in multi-agent simulations of road pricing

Grether, Dominik ; Chen, Yu ; Rieser, Marcel ; Beuck, Ulrike ; Nagel, Kai (2008-08-30)

Road pricing is debated as an option of transportation policy. Especially in metropolitan areas congestion pricing is promising to reduce congestion and to protect the environment. In order to reach the promised results the choice and design of a policy is very important, especially in a ”second-best” context. Therefore it is worth to attempt detailed predictions of the effects and implications...

Converting a Static Macroscopic Model Into a Dynamic Activity-Based Model to Analyze Public Transport Demand in Berlin

Neumann, Andreas ; Balmer, Michael ; Rieser, Marcel (2012)

Transport models demanded by public transport companies today should not only deliver the basis for future planning of the regional transport system, but also provide detailed information about passenger flows of different user groups. This paper presents the successful transformation of a static macroscopic model (built using PTV VISUM) into an integrated activity based demand and dynamic assi...

Capturing human activity spaces: New geometries

Rai, R. K. ; Balmer, Michael ; Vaze, V. S. ; Schönfelder, Stefan ; Axhausen, Kay W. (2007)

Activity space, defined as “the local areas within which people move or travel during the course of their activities during a specified time period”, is a measure of an individual’s spatial behavior which captures individual and environmental differences and offers an alternative approach to studying the spatial reach of travelers. The shape and area of activity space is a product of how it is ...

MODUS-COVID Bericht vom 19.06.2020

Müller, Sebastian Alexander ; Charlton, William ; Conrad, Natasa Djurdjevac ; Ewert, Ricardo ; Rakow, Christian ; Schlenther, Tilmann ; Schlosser, Frank ; Brockmann, Dirk ; Conrad, Tim ; Nagel, Kai ; Schütte, Christof (2020-06-19)

In dem Bericht vom 19.06.2020 wird dem Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) über den aktuellen Stand des Projektes MODUS-COVID berichtet. Dieses Projekt beschäftigt sich mit der Infektionsdynamik von Covid 19 und der Simulation der Ausbreitung des Virus mit Hilfe der agentenbasierten Verkehrssimulation MATSim. Hauptanliegen des Berichtes ist, auf die unbedingte Aufrechterhaltung d...

Boarding and Alighting Time of Passengers of the Berlin Public Transport System

Neumann, Andreas ; Kern, Stefan ; Leich, Gregor (2014-07)

The overall transportation speed is a significant factor influencing the attractiveness as well as the profitability of the transit system. If a vehicle needs less time to complete a tour, it can serve more tours and thus more passengers within the same time. Likewise, the passengers benefit from a decreased in-vehicle travel time. In this paper, the factors affecting the passenger transfer tim...

Electrification of Urban Waste Collection: Introducing a Simulation-Based Methodology for Feasibility, Impact and Cost Analysis

Ewert, Ricardo ; Grahle, Alexander ; Martins-Turner, Kai ; Syré, Anne ; Nagel, Kai ; Göhlich, Dietmar (2020)

We introduce a multi-agent-based simulation methodology to investigate the feasibility and evaluate environmental and economic sustainability of an electrified urban waste collection. Electrification is a potential solution for transport decarbonization and already widely available for individual and public transport. However, the availability of electrified commercial vehicles like waste colle...

Simulation a Close-to-Reality Synthetic Population of the Greater Accra Region

Frazier, Tyler J. ; Alfons, Andreas (2011)

The purpose of this research is to simulate a synthetic population of the Greater Accra Metropolitan Region (GAMA) from the 2005 Ghana Living Standards Survey (GLSS5) for use in the Greater Accra Urban Simulation System (GAUSS). A primary goal in simulating the synthetic population of GAMA is to employ a method which generates close-to-reality population data rather than repeatedly drawing samp...

Powering Accra: Additional Findings, Results and Basis for further Policy Recommendations

Frazier, Tyler J. (2011)

null

Generating a Close-to-Reality Synthetic Population of Ghana

Frazier, Tyler J. ; Alfons, Andreas (2012-08)

The purpose of this research is to generate a close-to-reality synthetic human population for use in a geosimulation of urban dynamics. Two commonly accepted approaches to generating synthetic human populations are Iterative Proportional Fitting (IPF) and Resampling with Replacement. While these methods are effective at reproducing one instance of the probability model describing the survey, it...

MODUS-COVID Bericht vom 05.06.2020

Müller, Sebastian Alexander ; Charlton, William ; Conrad, Natasa Djurdjevac ; Ewert, Ricardo ; Rakow, Christian ; Schlenther, Tilmann ; Schlosser, Frank ; Brockmann, Dirk ; Conrad, Tim ; Nagel, Kai ; Schütte, Christof (2020-06-05)

In dem Bericht vom 05.06.2020 wird dem Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) über den aktuellen Stand des Projektes MODUS-COVID berichtet. Dieses Projekt beschäftigt sich mit der Infektionsdynamik von Covid 19 und der Simulation der Ausbreitung des Virus mit Hilfe der agentenbasierten Verkehrssimulation MATSim. In diesem Bericht wird auf die gegenseitigen Auswirkungen von Kontaktve...

MODUS-COVID Bericht vom 20.05.2020

Müller, Sebastian Alexander ; Charlton, William ; Conrad, Natasa Djurdjevac ; Ewert, Ricardo ; Rakow, Christian ; Schlenther, Tilmann ; Schlosser, Frank ; Brockmann, Dirk ; Conrad, Tim ; Nagel, Kai ; Schütte, Christof (2020-05-20)

In dem Bericht vom 20.05.2020 wird dem Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) über den aktuellen Stand des Projektes MODUS-COVID berichtet. Dieses Projekt beschäftigt sich mit der Infektionsdynamik von Covid-19 und der Simulation der Ausbreitung des Virus mit Hilfe der agentenbasierten Verkehrssimulation MATSim. In diesem Bericht liegt der Fokus auf der Analyse der aushäusigen Aktiv...