Three essays on the impact of coding training on students' learning behavior and outcomes

Vu, Hai Anh

Motivated by the substantial changes instigated by the Fourth Industrial Revolution and its significant implications for education, especially in developing countries like Vietnam, this dissertation meticulously explores the influence of coding education within Vietnam's educational reforms. This comprehensive study consists of three distinct essays, each addressing crucial aspects: (1) evaluating the impact of coding courses on secondary school students' engagement in self-directed coding activities, (2) assessing the effect of teaching coding through visual programming languages on students' computational thinking abilities, and (3) establishing and validating the Coding Motivation Scale for Middle School Students (CMS-M), a reliable instrument designed to measure students' motivation, attitudes, and interests in coding within Vietnam's educational context. The study conducted multiple rounds of surveys in Vietnam to collect data for its analysis. These data sets were then analyzed using both quantitative and qualitative approaches. In detail, the study employed panel data estimation and multivariate statistical techniques, as well as conducted focus group discussions and in-depth interviews. The core findings reveal that coding education exerts a substantial impact. Mastery of coding not only fosters self-directed learning behaviors but also enhances students' computational thinking skills. These outcomes are primarily attributed to the solidification of foundational knowledge and the students' increased interest cultivated through hands-on coding projects.
Motiviert durch die bedeutenden Veränderungen, die durch die vierte industrielle Revolution ausgelöst wurden, und deren erhebliche Implikationen für die Bildung, insbesondere in Entwicklungsländern wie Vietnam, untersucht diese Dissertation sorgfältig den Einfluss der Programmierausbildung im Rahmen der Bildungsreformen Vietnams. Diese umfassende Studie besteht aus drei unterschiedlichen Aufsätzen, die jeweils wichtige Aspekte behandeln: (1) die Bewertung der Auswirkung von Programmierkursen auf das Engagement von Sekundarschülern bei selbstgesteuerten Programmieraktivitäten, (2) die Beurteilung der Effekte des Lehrens von Programmierung durch visuelle Programmiersprachen auf die Fähigkeiten der Schüler im berechnenden Denken, und (3) die Entwicklung und Validierung der Skala zur Motivationsmessung beim Programmieren für Mittelschüler (CMS-M), ein zuverlässiges Instrument, das darauf abzielt, die Motivation, Einstellungen und Interessen der Schüler am Programmieren im Bildungskontext Vietnams zu messen. Die Studie führte mehrere Umfragerunden in Vietnam durch, um Daten für ihre Analyse zu sammeln. Diese Datensätze wurden dann sowohl mit quantitativen als auch qualitativen Ansätzen analysiert. Im Detail verwendete die Studie Schätzungen mit Paneldaten und multivariate statistische Techniken sowie die Durchführung von Fokusgruppendiskussionen und ausführlichen Interviews. Die Kernergebnisse zeigen, dass die Programmierausbildung einen erheblichen Einfluss ausübt. Die Beherrschung der Programmierung fördert nicht nur selbstgesteuerte Lernverhalten, sondern verbessert auch die Fähigkeiten der Schüler im berechnenden Denken. Diese Ergebnisse sind hauptsächlich auf die Festigung des Grundlagenwissens und das durch praktische Programmierprojekte gesteigerte Interesse der Schüler zurückzuführen.