Hoffmann, Sarah GertrudKiehne, Björn2018-09-202018-09-202018978-3-7983-3016-0https://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/8197http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-7352Gedruckt erschienen im Universitätsverlag der TU Berlin, ISBN 978-3-7983-3015-3 (ISSN 2366-7583).Im Buch stellen die Autor_Innen die Frage, wie Seminare und Vorlesungen stärker am Lernen der Studierenden ausgerichtet werden können. Sie beschreiben Lehrideen aus Berliner Hochschulen anhand konkreter Planungen aus der Innovationsarbeit des Berliner Zentrums für Hochschullehre. Sie dienen als Anregungen für lernorientierte Lehrveranstaltungen an Hochschulen.In this book the authors are asking: How can teachers in higher education design their lectures and seminars from the perspective of the learning processes of their students. By showing real course designs from the innovation process of Berlin Center for Higher Education, it inspires other teachers to take up a more learning oriented approach to course design.de300 SozialwissenschaftenBerliner HochschulenPlanungInnovative LehreLernendenorientierungHochschullehrehigher educationplanning of lectures and seminarsinnovative course designsuniversities in Berlinlearning orientationPlanungswerkstatt HochschullehreBook2366-7591Ideen aus der Berliner LehrpraxisCourse design workshopIdeas from Berlin universities