Salomo, SørenKarachiwalla, Rea2021-12-162021-12-162021https://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/14029http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-12802This thesis comprises three manuscripts rooted in the design and operationalization of crowdsourcing contests for innovation. This thesis responds to the many calls for research regarding the ‘lack of standardization’ and the need for a ‘comprehensive guideline’ to better structure and manage crowdsourcing projects. The first research paper reviews the state-of-the-art in the crowdsourcing literature to develop a comprehensive understanding of designing crowdsourcing projects for innovation. Based on these major findings, this paper provides a novel conceptual configuration to design and operationalize crowdsourcing projects. In particular, a morphological approach was used to structure and present an integrated overview of the various crowdsourcing design options. The second manuscript adopts a multiple case study approach to investigate how crowdsourcing projects are designed and operationalized in practice. In particular, a ‘clinical’ research approach was used to examine three crowdsourcing projects set in an established firm environment, providing a detailed account on the rationale behind the different design decisions taken along the crowdsourcing process. Consequently, the third and final article seeks an empirical assessment of how certain design characteristics influence potential solvers to contribute in ideation contests. Drawing on a rich dataset 392 ideation challenges, this paper investigates the impact of these three task attributes on crowdsourcing performance in terms of the ratio of the total number of submitted solutions to the total number of interested solvers per challenge. Taken together, this thesis explores how crowdsourcing campaigns can be designed effectively to engage potential crowd contributors and capture relevant information.Diese Dissertation umfasst drei Forschungsarbeiten, die sich auf die Gestaltung und Operationalisierung von Crowdsourcing-Wettbewerben für Innovationen fokussieren. Diese Doktorarbeit adressiert die vielen Forschungslücken in Bezug auf den "Mangel an Standardisierung" sowie die Notwendigkeit einer "umfassenden Richtlinie" zur besseren Strukturierung und Konfiguration von Crowdsourcing-Projekten. Die erste Forschungsarbeit erfasst den Stand der Wissenschaft, um ein umfassendes Verständnis für die Gestaltung von Crowdsourcing-Projekten für Innovationen zu entwickeln. Basierend auf diesen wichtigen Erkenntnissen bietet diese Arbeit eine neuartige konzeptionelle Konfiguration für das Design und die Operationalisierung von Crowdsourcing-Projekten. Insbesondere wurde ein morphologischer Ansatz entwickelt, um einen Überblick über die verschiedenen Crowdsourcing-Gestaltungsmöglichkeiten zu strukturieren und zu präsentieren. Die zweite Forschungsarbeit verwendet einen „klinischen“ Multiple-Case-Study-Ansatz, um zu analysieren, wie drei Crowdsourcing-Projekte in der Praxis konzipiert und operationalisiert werden. Abschließend wird im Rahmen einer empirischen Forschungsarbeit ermittelt, inwiefern bestimmte Designmerkmale des Wettbewerbs potenzielle Teilnehmer (die Crowd) beeinflussen, an Ideenwettbewerben teilzunehmen. Basierend auf 392 Ideation Contests erforscht diese Arbeit den Einfluss von kritischen Designaspekten auf den Erfolg von Crowdsourcing-Projekten. Zusammenfassend ergründet diese Dissertation, wie Crowdsourcing-Wettbewerbe effektiv gestaltet werden können, um Teilnehmer einzubinden und relevantes Wissen von außerhalb der Unternehmensgrenzen zu erfassen.en330 Wirtschaftinnovation managementinnovation contestcontest designcrowdsourcingopen innovationideationInnovationsmanagementInnovationswettbewerbContest-GestaltungCroudsourcingOpen InnovationIdeationThree essays on the design of crowdsourcing projectsDoctoral ThesisDrei Aufsätze über die Gestaltung von Crowdsourcing-Projekten